Kínai ellencsapás az acélvitában
A 25 százalékos büntetővám elsősorban az AK Steel Holding Corp., a Novolipetsk Steel és az Allegheny Ludlum Corp. hengerelt síkacél termékeit érintik, amelyeket elsősorban erőművi transzformátorok gyártásához használnak fel. Hu Hszing-csun, a Mysteel acélipari kutató elemzője szerint a kínai hatóságok a Baosteel Group Corp. és a Wuhan Iron & Steel Group védelmében vezetik be a vámot, ugyanis csak e két cég gyárt odahaza ilyen különleges acélt, amelyből tavaly 602 millió dollár értékben érkezett a kínai piacra - írja a Bloomberg.
A kínai termékek importja ellen az idén az Egyesült Államok, az Európai Unió és több más ország is fellépett, védővám bevezetésével visszaszorítva a - szerintük - Peking anyagi támogatását élvező és emiatt dömping áron kínált árut. Pekingnek az sem tetszett, hogy a többiek feljelentették őket a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO).
Az amerikaiak szeptemberben a kínai gumiabroncsok importját lehetetlenítették el adminisztratív eszközökkel, majd novemberben a csővezetékekhez való kínai acél behozatalának, egy éves szinten 3,2 milliárd dolláros üzletnek tettek keresztbe egy 99 százalékos büntetővámmal.
Válaszul Kína az amerikai autógyártók által behozott áruk ellen indított antidömping eljárást. Októberben a nylonszál- import megregulázását kezdeményezte Peking, miután amerikai, európai, tajvani más orosz szállítók elárasztották Kínát az olcsó textilipari alapanyaggal.
A helyzeten Barack Obama közelmúltban tett kínai látogatása sem javított látványosan, a kereskedelmi kapcsolatok javulása egyelőre nem érzékelhető. Pedig a kétoldalú kereskedelem 409 milliárd dolláros éves volumene megérné, hogy erőfeszítéseket tegyenek érte.