Kína nem kér a Harley-Davidsonokból
Bár Kína lakossága 2300-szorosa a Harley-Davidson gyárának otthon adó Milwaukee-ének, a legendás motormárka egyedeiből mégis jóval kevesebb fut az ázsiai ország útjain, mint az amerikai gyártó székhelyén. A magyarázat végtelenül egyszerű: mintegy száz kínai nagyvárosban - köztük Pekingben és Sanghajban – a motorok csapta zajra és környezetszennyezésre hivatkozva korlátozzák a mozgásukat, így autópályákról és a főútvonalakról is kitiltották őket.
Sanghajban a kiemelt főútvonalakról, a történelmi és a pénzügyi negyedekből tiltották ki a motorokat, Pekingben 1985 óta nem engedik az újabb kétkerekűek üzembe helyezését azaz az állomány növelését, míg Guangzhouból az olasz módra végrehajtott robogós táskalopások elszaporodása miatt kerültek tiltólistára a motorok 2007-ben. A megbélyegzéssel gyakorlatilag ellehetetlenítették a Harley-Davidsonok értékesítését az elvileg ezen a téren is hatalmas felvevőpiacnak számító Kínában.
Aki mégis Harley vásárlására szánja el magát, annak azzal kell szembesülnie, hogy mindenütt más szabályozás alá esik a modell, szabadon közlekedni vele szinte lehetetlen. A Harley-Davidson azonban nem adja könnyen magát, a gyártó heves lobbizásba kezdett az amerikai és a kínai hivataloknál, hogy célját, 2016-ig az eladások legalább negyven százalékos növelését el tudja érni.
A legnagyobb amerikai motorgyártó ennek érdekében megnégyszerezi kínai kereskedéseinek számát, és motoros klubok támogatásába is beszáll, hogy ne maradjon ki a luxusjármű-piac gyors növekedéséből. Ez a szegmens az idén 35 százalékkal növeli bevételeit. A Harley helyi terjeszkedéséért felelős igazgatója, Sean Jiang a Bloombergnek azt mondta, hogy homokra épít várat az, aki a helyi szabályozókat figyelmen kívül hagyva próbál szerencsét Kínában. Mivel nem akarnak ebbe a hibába esni, intenzívebbé teszik lobbitevékenységüket - tette hozzá.
A szabályozáson pedig változtatni kell mindenképpen, meg az nem járja, hogy a nagy testű Harley-Davidsonokat egy kalap alá vegyék a robogókkal és a motorbiciklikkel. A Harley-kat nagyobb hengerűrtartalmú motorokkal szerelik, mint számos személyautót, ráadásul harminc százalékos extra adóval is sújtják őket – panaszolta az importőr. A Touring Ultra Classic Electra Glide modell induló ára így 53 ezer dollárnál van, miközben egy BMW 320i szedánt vagy egy Audi A4-est már negyvenezerért haza lehet vinni. A társadalom tehetősebb tagjai engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy Harleyt tartsanak, de emiatt nem lenne szabad kriminalizálni őket - fejtegette Jiang.
A Harley tavaly 268 darabot értékesített Kínában, legjobban a Touring és a Sportster család tagjai fogytak. Ezzel szemben a gyártó székhelyén, a hatszázezres Milwaukee-ban több mint ötszáz modell talált gazdára 2010-ben. Ehhez képest a Honda robogóiból és kismotorjaiból 1,29 milliót tudtak eladni Kínában. A kínai 268 darab Harley porszemnyi mennyiség, ha a cég idei évre tervezett 228-235 ezer darabos globális eladási tervét nézzük.
Kínával még egy baj van. Az emberek a kétkerekűre mint A-ból B-re az embert eljuttató haszonjárműre tekintenek, és – a kevés kivételt leszámítva - fogalmuk sincs arról, hogy a motorozás a szabadidő eltöltésének hasznos módja, amikor is barátokat lehet szerezni, vagy a nyeregbe pattanva kifújni a felgyülemlett gőzt és lazítani egyet. A motorozás, mint életforma elterjesztéséért a Harley kampányt indított az ázsiai országban.