Kína nem kér a Harley-Davidsonokból

Kína adminisztratív akadályokkal teszi lehetetlenné a Harley-Davidsonok elterjedését. A zajos és méregdrága kétkerekűekre lenne ugyan kereslet, de a korlátozások miatt gazdáik nem nagyon tudják hol megfuttatni kedvenceiket. A gyártó lobbizásba kezdett a tiltások enyhítése érdekében.

Bár Kína lakossága 2300-szorosa a Harley-Davidson gyárának otthon adó Milwaukee-ének, a legendás motormárka egyedeiből mégis jóval kevesebb fut az ázsiai ország útjain, mint az amerikai gyártó székhelyén. A magyarázat végtelenül egyszerű: mintegy száz kínai nagyvárosban - köztük Pekingben és Sanghajban – a motorok csapta zajra és környezetszennyezésre hivatkozva korlátozzák a mozgásukat, így autópályákról és a főútvonalakról is kitiltották őket.

Nézni még szabad:Harley-Davidson motoros Sanghaj belvárosától távol
A Chinese farmer looks at a Harley-Davidson motorcycle as it is test driven past his village on the outskirts of Beijing on July 21, 2002. Luxury motorcycles have taken off among the elite class sprouting in China as its economy transforms from state controlled to market oriented. The cheapest Harley-Davidson costs about 100,000 yuan ($12,000), while the per-capita annual disposable income in China's capital is 10,349 yuan ($1,251.40). REUTERS/Guang Niu GN/JD

Sanghajban a kiemelt főútvonalakról, a történelmi és a pénzügyi negyedekből tiltották ki a motorokat, Pekingben 1985 óta nem engedik az újabb kétkerekűek üzembe helyezését azaz az állomány növelését, míg Guangzhouból az olasz módra végrehajtott robogós táskalopások elszaporodása miatt kerültek tiltólistára a motorok 2007-ben. A megbélyegzéssel gyakorlatilag ellehetetlenítették a Harley-Davidsonok értékesítését az elvileg ezen a téren is hatalmas felvevőpiacnak számító Kínában.

Aki mégis Harley vásárlására szánja el magát, annak azzal kell szembesülnie, hogy mindenütt más szabályozás alá esik a modell, szabadon közlekedni vele szinte lehetetlen. A Harley-Davidson azonban nem adja könnyen magát, a gyártó heves lobbizásba kezdett az amerikai és a kínai hivataloknál, hogy célját, 2016-ig az eladások legalább negyven százalékos növelését el tudja érni.

A legnagyobb amerikai motorgyártó ennek érdekében megnégyszerezi kínai kereskedéseinek számát, és motoros klubok támogatásába is beszáll, hogy ne maradjon ki a luxusjármű-piac gyors növekedéséből. Ez a szegmens az idén 35 százalékkal növeli bevételeit. A Harley helyi terjeszkedéséért felelős igazgatója, Sean Jiang a Bloombergnek azt mondta, hogy homokra épít várat az, aki a helyi szabályozókat figyelmen kívül hagyva próbál szerencsét Kínában. Mivel nem akarnak ebbe a hibába esni, intenzívebbé teszik lobbitevékenységüket - tette hozzá.

A szabályozáson pedig változtatni kell mindenképpen, meg az nem járja, hogy a nagy testű Harley-Davidsonokat egy kalap alá vegyék a robogókkal és a motorbiciklikkel. A Harley-kat nagyobb hengerűrtartalmú motorokkal szerelik, mint számos személyautót, ráadásul harminc százalékos extra adóval is sújtják őket – panaszolta az importőr. A Touring Ultra Classic Electra Glide modell induló ára így 53 ezer dollárnál van, miközben egy BMW 320i szedánt vagy egy Audi A4-est már negyvenezerért haza lehet vinni. A társadalom tehetősebb tagjai engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy Harleyt tartsanak, de emiatt nem lenne szabad kriminalizálni őket - fejtegette Jiang.

A Harley tavaly 268 darabot értékesített Kínában, legjobban a Touring és a Sportster család tagjai fogytak. Ezzel szemben a gyártó székhelyén, a hatszázezres Milwaukee-ban több mint ötszáz modell talált gazdára 2010-ben. Ehhez képest a Honda robogóiból és kismotorjaiból 1,29 milliót tudtak eladni Kínában. A kínai 268 darab Harley porszemnyi mennyiség, ha a cég idei évre tervezett 228-235 ezer darabos globális eladási tervét nézzük.

Kínával még egy baj van. Az emberek a kétkerekűre mint A-ból B-re az embert eljuttató haszonjárműre tekintenek, és – a kevés kivételt leszámítva - fogalmuk sincs arról, hogy a motorozás a szabadidő eltöltésének hasznos módja, amikor is barátokat lehet szerezni, vagy a nyeregbe pattanva kifújni a felgyülemlett gőzt és lazítani egyet. A motorozás, mint életforma elterjesztéséért a Harley kampányt indított az ázsiai országban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.