Kína lesz a világ legnagyobb autópiaca
– A kínai autópiac olyan fellendülésben van, egyes szegmensekben 30 százalékos növekedési ütemmel, amire még a legjobb években sem volt példa – jelentette ki Winfried Vahland, a Volkswagen kínai igazgatója.
A Volkswagen mindhárom márkája, a Volkswagen, az Audi és a Skoda értékesítési rekordot ért el Kínában. – Mindenünket kiárusítottuk, jelenleg termelési kapacitásunk bővítésén dolgozunk – mondta Vahland, aki az idén magas, kétszámjegyű növekedési ütemre számít a Volkswagennél.
Kína a német és amerikai roncsprémium-modellel szemben az 1,6 liter térfogat alatti autókra kivetett forgalmi adó felére, öt százalékra történő csökkentésével ösztönzi az eladásokat. A kompakt autók értékesítése az első félévben 45 százalékkal emelkedett. Különösen az ország elmaradottabb nyugati területein - ahol még bőven van lehetőség felzárkózásra - tapasztalható a kereslet ugrásszerű növekedése. A kormány azzal számol, hogy az idén 12 millió autót sikerül értékesíteni, 28 százalékkal többet mint tavaly. Az Egyesült Államokban 10 millió autó eladására számítanak.
A Mercedes számára is virágzik az üzlet Kínában, holott a nagy limuzinok nem részesülnek kedvezményekben. A Mercedes az idei első hét hónapban 49 százalékkal növelte eladásait, és szintén gyártási kapacitásának bővítését tervezi. Kína mára a Mercedes ötödik egnagyobb piacává lépett elő, holott 2007-ben még a 14 helyen állt. A Volkswagen kínai igazgatója szerint a kínai autópiac 2010-ben is bővülni fog, de az ideinél jóval szerényebb mértékben.
Kínában jelenleg ezer lakosra 34 autó jut, szemben a németországi 575-tel. Piackutatók számításai szerint a jövedelmek emelkedésével párhuzamosan 2012-re évi 16 millióra emelkedik a gépkocsi eladások száma.
Szerdai hír az is, hogy a kínai Geely Automotive autógyár anyavállalata vételi ajánlatot tervez tenni a Ford svéd leányvállalatára, a Volvo Car autógyárra. – Amennyiben a Volvo értékesítésre kerül és a Ford nemzetközi tendert hirdet, anyavállalatunk részt fog venni rajta – be a Geely Automotive igazgatója, Gui Shengyue. A Fordnál a szanálási program keretében merült fel a Volvo értékesítésének lehetősége.
Az autógyár többségi tulajdon átvételében érdekelt, és egy állami támogatással rendelkező befektető részvételével teszi meg majd ajánlatát. Az igazgató értesülése szerint a Ford egy hónapon belül dönt a Volvo értékesítéséről.
A Geely autógyárat eddig olcsó modelljeiről ismerték. A Volvo átvétele komoly profilváltozást jelentene a cég számára és egyben birtokába kerülne a Volvo gyártási technológiája is.
A kínai autógyárak sorozatos kísérleteket tesznek külföldi autógyárak felvásárlására, eddig azonban egyedül a Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery járt sikerrel, amely megszerezte a General Motorstól a Hummer modellt.