Kína adócsökkentéssel kedvez autógyártóinak

Az idén legfeljebb 5 százalékkal növekedhetnek az újautó-eladások Kínában. Ázsia legnagyobb, egyben legdinamikusabban fejlődő piacán tavaly 9,38 millió teher- és személyautó, valamint busz talált gazdára.

Az idén legfeljebb 5 százalékkal növekedhetnek az újautó-eladások Kínában, a helyi autóipari szövetség (CAAM) becslései szerint. Ázsia legnagyobb, egyben legdinamikusabban fejlődő piacán tavaly – 2007-hez képest – csupán 6,7 százalékkal több, 9,38 millió teher- és személyautó, valamint busz talált gazdára.

2007-ben még 22 százalékos volt a növekedés az előző évhez képest. Az utóbbi négy-öt hónapban lassult le drámaian az autókereskedők forgalma, decemberben például már 8 százalékos csökkenést mértek a személygépkocsiknál, míg a teljes járműforgalomban 12 százalékos visszaesést mértek.

A helyzet olyannyira súlyos, hogy a kormány már adócsökkentést és más forgalomélénkítő intézkedéseket is kilátásba helyezett. A válság nem válogat, a General Motors és a Volkswagen kínai gyártóit éppúgy sújtja, mint a helyi cégeket. Pedig a külföldiek éppen a Kínában próbálják fokozni eladásaikat, hogy a sajt piacaikon drasztikusan visszaesett keresletet valahogyan kompenzálni tudják. Egyébként a másik hatalmas és fejlődő ázsiai piacon sem jobb a helyzet: Indiában a decemberi eladások 7 százalékkal mérséklődtek.

A fogyasztói bizalom helyreállításától függ elsősorban, hogy milyen év vár a kínai autóiparra - mondta a Bloombergnek a CAAM főtitkára. Dong Jang úgy látja, a polgárok ebben a helyzetben akkor vehetők rá a kocsivásárlásra, ha ehhez a kormány kedvező feltételeket biztosít ehhez. A kormányzati tervek azonban csak később - várhatóan szerdán - öltenek konkrét formát, s a piac már türelmetlenül várja a kilátásba helyezett könnyítéseket.

Peking az eddig kiszivárogtatott hírek szerint az 1600 köbcentisnél kisebb motorral szerelt autók adójából csípne le, és tovább csökkentené az úthasználati díjakat is, hogy serkentse az autóeladásokat. A környezetkímélő autók elterjedését is támogatnák. A Reuters nem tartja kizártnak, hogy a mostani 10 százalékos adót akár nullára csökkentsék.

Akárhogyan is döntenek, a kínai piac továbbra is a külföldi gyártók érdeklődésének fókuszában marad - véli Ju Bing, a helyi Pingam brókercég elemzője. A piacvezető, a Volkswagen FAW-val közös kínai vegyesvállalata 12,5 százalékkal növelte eladásait tavaly, igaz két éve még 28 százalékkal repesztettek a németek. A piac második helyén is VW érdekeltség található, a SAIC. A General Motorsnak rosszabbul megy: a tavalyelőtti 19 százalékos növekedéssel szemben 2008-ban kénytelenek voltak beérni 6 százalékos plusszal, s a harmadik hellyel.A GM-mel a világ legnagyobb autógyártója címért folyamatos versenyben lévő japán Toyota kínai partnerével a FAW-val közösen - 17 százalékot javítva forgalmán - a negyedik helyen zárta a tavalyi évet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.