Kilőtték a Twittert, zuhan az árfolyam
Egyetlen nap alatt 5,2 milliárd dollárt veszített értékéből az üzenetküldő szolgáltatásairól világhírűvé vált cég. A részvényesek Benjamin Schachtert, a Macquarie csoport elemzőjét átkozhatják, ő ugyanis cége részéről leminősítette a Twittert a minden reális alapot nélkülöző árfolyam-emelkedés láttán. Schachter szerint a november 6-án 26 dolláron kibocsátott részvények jó, ha 46 dollárt érhetnek, ami e fölött van, az csak buborék, teli levegővel.
Az elemző gombostűjével ki is lyukasztotta a buborékot, amelyet december 11-e óta pumpáltak mesterségesen, legalábbis az elemző szerint a cég üzleti tervében foglaltak nem magyarázzák az azóta bekövetkezett negyvenszázalékos erősödést, miközben az 500 legnagyobb amerikai vállalat teljesítményéből levezetett S&P index csupán két százalékkal araszolt feljebb.
Schachter véleményét a közeljövőben több befektetési alapkezelő is oszthatja, a földre szállítva ezzel a Twitter madárkáját. Többen a gyors emelkedés hátterében a Facebook-hatást vélik felfedezni, a közösségi média élharcosának mobiltelefonra szabott alkalmazásai ugyanis a reméltnél magasabb hirdetési bevételt hozhatnak, és ezt a befektetők – érzelmi alapon – úgy értékelhették, hogy a jó hír komoly felhajtó erővel hat a Twitter árfolyamára is. A Facebook egy hónap alatt húsz százalékot erősödött, míg pénteken négy százalékot bukott a Twitter-ügy „mellékhatásaként” – írja a New York Post.
Benjamin Schachter arra alapozta a leminősítést, hogy a kibocsátásban részt vevő, a Twitter helyzetét és kilátásait a lehető legközelebbről ismerő bankok jóval kisebb növekedési potenciált látnak a cégben, mint azok a bankok, amelyek kevesebb információ birtokában számították ki a Twitter jövedelemtermelő képességét.
A két metódus között a 2014-es évre vonatkozóan 15, a 2015-ösre pedig 28 százalékos eltérés van – figyelmeztetett ügyfeleihez címzett levelében a Macquarie elemzője, utalva arra, hogy hozzá hasonlóan sokan eladásra fogják ezután javasolni a Twitter-részvényeket. Schachter elismerte ugyanakkor, hogy a hirdetési piacon egyre jobban teljesít majd a Twitter, de korántsem annyira, mint a rózsaszín álmokat szövögető befektetők azt elképzelik.
Akinek van ideje ezt kivárni, megtarthatja részvényeit, aki viszont a kibocsátáskori értéken jutott papírjaihoz, és másfél hónap alatt majdnem megtriplázta befektetését, az most a csúcs közelében bátran kiszállhat. Megjegyzendő, hogy a Twitter vezetése sem bátorította részvényvásárlásra a befektetőket, irreális növekedési ígéreteket ők sem fogalmaztak meg. A cég először 2014 negyedik negyedévében lehet nyereséges.