Kilőtt a gázolajforgalom
Rekordszintű, közel másfél milliárd literes első háromnegyed éves gázolajigényekről számolt be a nagy hazai olajcégeket adatait összesítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ). Ez – a prémiumtermékeket is hozzászámítva – közel 13 százalékos bővülés az előző év első kilenc hónapjához képest. A lapunk által a MÁSZ-adatok alapján vezetett kimutatás szerint ez a növekedési ütem messze kiemelkedik a korábbi évek rendre egy számjegyű harmadik negyedévi gázolajigény-emelkedési ütemei sorából. Igaz, idén az első és a második negyedévben ennél is nagyobb mértékű éves emelkedést mutatott a dízelforgalom bővülése. Magyarán a gázolaj iránti, minden korábbinál nagyobb kereslet rekordszintű igénynövekedéssel is jár együtt. Bár prémiumgázolajból csak 80 millió liter fogyott, ez közel 40 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában.
Benzinből hagyományosan lagymatagabb a keresletélénkülés. 95-ösből 2,6 százalékos emelkedéssel szinte kereken 900 millió liter fogyott az év első kilenc hónapjában. Kimutatásunk alapján ez messze nem tekinthető csúcsnak: 2007-2011 között is magasabb volt az első háromnegyed évi érték; az ezt követő csökkenés tavaly váltott halovány emelkedésbe. Prémiumbenzinekből 33 millió liter fogyott, ami 33 százalékos ugrás. A 98-as iránt viszont szinte mérhetetlen, hárommillió literes igény mutatkozott, ami ráadásul 30 százalékos esés.
Üzemanyagból így a MÁSZ tagvállalatai az év első kilenc hónapjában 2,36 milliárd litert adtak el. Ez 8,8 százalékos bővülés az előző év hasonló időszakához képest.
Wilde György, a MÁSZ főtitkára a növekedés egyik nyilvánvaló okának az árak csökkenését tartja. 2014. első három negyedében egy liter benzin átlagára 416, egy liter gázolajé 427,8 forint volt. Idén a benzinért ugyane időszak átlagában 369,2, a gázolajért pedig 375,3 forintot kértek. A benzin esetében tehát 47, a gázolajnál 52.5 forinttal esett a tarifa. A benzinénél bővebb gázolajeladások okaként a gazdasági növekedés miatt fokozott személy- és áruszállítást jelölte meg: ezt a tevékenységet gyakorlatilag csak dízelmotoros buszok és teherautók végzik. Wilde György arra is felhívja a figyelmet, hogy a személygépkocsi-állományon belül – főleg a céges flották esetében – szintén erősödik a dízelesek aránya.
A főtitkár összességében viszont már nem tartja ilyen szépnek a képet. A 2008-ban kezdődött gazdasági válság előtti utolsó „békeév”, 2007 első kilenc hónapjában 1,25 milliárd liter benzint és 1,2 milliárd liter gázolajat forgalmaztak a MÁSZ-tagvállalatok. Az eladások összesített szintje tehát még mindig két százalékkal alatta marad 2007 hasonló adatának. Ezen belül most benzinből 25 százalékkal kevesebb, gázolajból 22 százalékkal több fogyott, mint akkor.
A főtitkár a Volkswagen-botrányról, amely egyes elemzők szerint a dízeligények csökkenésébe torkollhat, nem tett említést.