Kilenc társaság érdeklődik a szlovák-magyar gázvezeték iránt
"Kilenc társaság képviselői használták ki azt a lehetőséget, hogy személyesen tájékozódjanak a projekt két megvalósítójánál az aktuális kérdésekről" - közölte Danica Beharková, az gázvezeték- építéssel megbízott szlovákiai Eurstream szóvivője kedden. Magyar részről az FGSZ Földgázszállító Zrt. érintett a projektben. A két cég nyílt információs napot tartott, s képviselőik személyesen álltak az érdeklődők rendelkezésére. A gázvezeték iránt érdeklődő cégek nevét nem hozták nyilvánosságra.
"Leginkább a módosított feltételek részletei iránt volt érdeklődés" - jegyezte meg Beharková. "A cégek igényeinek megismerése alapján bizonyos dolgokban változtattunk a projekten, hogy jobban megfeleljen a piac követelményeinek" - mutatott rá a szóvivő. Megjegyezte: módosulnak a pénzügyi garanciák, s rugalmasabb lett az igényelt időszak lekötése is.
Az Eurstream, valamint a magyarországi szakasszal foglalkozó FGSZ Földgázszállító Zrt. október közepén hirdette meg az Open Season (kapacitási lekötés) második, immár kötelező jellegű szakaszát.
Az új ajánlatokat, igényeket október 15-től december 8-ig lehet bejelenteni, majd december végéig a két társaság kiértékeli a helyzetet, s nyilvánosságra hozza az eredményt.
Az Open Season első szakaszának eredményét a magyar fél nem úgy értékelte ki, hogy a projektet egyértelműen folytatni kell. A szlovák oldalon a felmérés sikeresebb volt; hat ország több cége is jelentkezett, hogy öttől húsz évig terjedő időszakra érdekelné a gázvezeték.
A jelentkezők nevét nem hozták nyilvánosságra. Az általuk jelzett kapacitás mintegy 20 milliárd köbméter volt. "Az előzetesen lefoglalt napi kapacitás maximum 6,8 millió köbmétert tett ki. A piac leginkább a 2015 utáni időszakra jelzett érdeklődést" - közölte még júliusban Beharková.
A második felmérésben bárki részt vehet, akit érdekel a gázvezeték kihasználása.
A szlovák oldalon mintegy 20 kilométernyi vezetékről, míg a magyaron 95 kilométerről van szó. A várható szlovákiai költségek mintegy 20 millió eurósak, míg a magyarországiak mintegy 100 millió euró nagyságúak. Az Európai Unió tavasszal 30 millió eurós támogatást szavazott meg a projektnek.