Kihívták az üzletvezetőt a mobillal fizető vásárlóhoz
A mobiltárca tulajdonképpen egy okostelefonos alkalmazás, egy megfelelő SIM kártyával és egy NFC-s készülékkel együtt. Az alkalmazásba összesen ezer bankkártyát töltöttek le a tesztelők, a Supershop hűségkártyát pedig hétszázan. Több százan voltak, akik néhány alkalommal fizettek a mobiltárca segítségével, de mintegy négyszáz fő, azaz a tesztelő felhasználók harmada, napi szinten használta a rendszert.
- Ez alapján a Mobiltárca Szövetség 350-400 ezerre becsüli azon felhasználók számát, akik nyitottak lennének a mobilfizetés legmodernebb változatára – mondta Lemák Gábor a Mobiltárca Szövetség főtitkára.
Sokan szerették a rendszert, de voltak kritikák is. A többféle termináltípus miatt sok esetben szükség volt azok finomhangolására. Kezdetben több esetben nem működött a tranzakció, vagy túl lassú volt. Volt olyan hely is, ahol az elfogadóhelyen a pénztáros sok esetben üzletvezetőt hívott a mobiltelefonos fizetéshez, mert nem tudta, miről van szó. Volt ellenpélda is, amikor a mobilllal fizető ügyfél köré a fél bolt odagyűlt, mert érdeklődtek, hogy mi is ez, s a tesztelőnek kiselőadást kellett tartania a bolt vásárlóközönségének.
- Kihívást jelentett az is, hogy a szolgáltatóknak legyen válasza az ügyfelekben felmerülő kérdésekre: például, mi történik, ha lemerül a telefon? Mi történik, ha elromlik vagy ellopják? – mesélte Takács Zoltán, a Telenor Digitális Szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. Beck György Vodafone-elnök ehhez hozzátette: fontos volt, hogy egy dedikált csapat foglalkozzon a felmerülő problémákkal.
A magyar mobiltárca rendszert a GSMA, a mobilcégek nemzetközi szövetsége a legígéretesebb rendszerek között tartja számon, mert a világon máshol nincs olyan rendszer, amely úgy jött létre, hogy minden mobilszolgáltató csatlakozott hozzá. Bár a mobiltárca szövetség korábban azt mondta, főként a kis összegű tranzakciók esetében lesz népszerű ez a fizetési mód, az átlagos tranzakcióérték mégsem olyan kicsi: 2900 forint.
A tesztelők összesen 41 ezer fizetési tranzakciót hajtottak végre, míg a rendszert hűségkártyaként négyezer alkalommal használták. Az éles üzem – egyelőre nem pontosított – indulása előtt jó jel, hogy az elmúlt egy évben megtöbbszöröződött az érintés nélküli fizetésre alkalmas terminálok száma a kereskedőknél.
Jelenleg 35 ezer helyen lehet érintésmentes megoldással fizetni, s ezek között egyre több a kisboltok száma.
Kovács Antal, az OTP vezérigazgató-helyettese elmondta: az elfogadóhelyeken a kezdeti idegenkedés után megszerették ezt a fizetési módot, nem kis részben azért, mert sokkal gyorsabb a tranzakció, mint a bankkártyák esetében. A bankszakember rámutatott: a készpénzhasználat társadalmi költsége miatt nagyon fontos, hogy a kisösszegű vásárlásoknál is egyre többen használjanak készpénzkímélő megoldásokat.
- A teszt során több, mint húsz országban használták a mobiltárcát fizetésre – mondta Pukler Gábor, a Magyar Telekom innovációs igazgatója. A szolgáltatás terjedésének feltétele, hogy minél több NFC-képes készülék legyen a piacon. A tesztelők 86 százaléka egyébként tovább használná a szolgáltatást – amire nincs módjuk, mert június utolsó napján le kellett kapcsolni a rendszert. Jelenleg egyébként 450 ezer NFC-képes észülék van az előfizetőknél, s ez az év végére 650 ezer, jövő év végére másfél millió is lehet. Ez azért is jó szám, mert a szolgáltatók eddig semmit nem tettek azért, hogy az NFC-képes telefonok terjedjenek, s az NFC-s képességét a készülékeknek e teszten kívül nem is nagyon lehetett használni.
A következő mobiltelefonjuk vásárlásakor a tesztelők 87 százaléka teszi majd mérlegre döntésénél, hogy egy telefon NFC kompatibilis-e – mondta Beck György. Kiemelte: még sok mindent kell tenni a rendszer ismertségének növeléséért. A Vodafone kínálatában jelenleg 23 NFC-képes okostelefon van, köztük a saját márkás okostelefonjuk.
A Telenor csoporton belül a magyar rendszeren kívül egy NFC teszt futott a világon, de abban csak banki szolgáltatás volt (hűségkártya és más szolgáltatás nem), s csak egy mobilszolgáltató vett benne részt – mondta Takács Zoltán azt illusztrálandó, hogy a mobil fizetés terén ez a tesztüzem valóban egyedülálló világviszonylatban.
Szetnics László, a Mastercard vezetője elmondta: a mobiltelefonos fizetés előszobája a normál, de érintésmentes használatra alkalmas bankkártya. Lapunk kérdésére a résztvevő cégek képviselői nem számszerűsítették, hogy mennyibre került nekik a tesztüzem, de hangsúlyozták: az innováció miatt a tesztüzem nem pénzkérdés volt.