Kiborultak a Dunaferr lőrinci hengerművének dolgozói
– Roppant kiszolgáltatott helyzetben érezzük magunkat, lényegében a senki földjére kerültünk – fakadt ki lapunknak Szabó Lajos, a ciprusi tulajdonban lévő – orosz állami hátterűként számon tartott – Dunaferr Lőrinci Meleghengerművének üzemi tanácsi elnöke. – A sorsunkkal kapcsolatban csak szóbeszédeket hallunk, ám semmilyen írásos tájékoztatást, amit konkrétumként kezelhetnénk, nem kapunk. Holott azt már a nyár folyamán bejelentette a Dunaferr vezetése, hogy bezárja a hengerművet, aminek akkor december 1-jei határidőt szabtak – fogalmazott.
– A munkavállalókhoz ezzel kapcsolatban azóta sem érkezett semmi. Mindezek tükrében az különösen nyugtalanító, hogy január elejétől a társaságnál nem lesz gáz, mert a Dunaferr vezetője, Jevgenyij Tankilevics ezt kérte a Főgáztól – mondja. Erről egyébként a Dunaferr Vasas Szakszervezeti Szövetség internetes oldala is beszámol.
– A hírek szerint – mondja – január 1-től csak 24-25 embernek kellene bejárni az üzembe. A többi dolgozó bizonytalan határidővel állásidőre megy. Akiknek jövő év eleje után még be kell járni, azoknak állítólag kialakítanak egy helyiséget, öltöző, melegedő gyanánt, de ezt is csak szóbeszéd útján tudják – tesz hozzá. Ha ez végül is a gázelzárással együtt megtörténik, akkor először a Dunaferr munkavédelmi részlegéhez fordulnak, hogy a szolgálati utat betartsák. Ám ha ez nem hoz eredményt, akkor a Nemzeti Munkaügyi Hivatalt is megkeresik.
Hogy mennyire nem tudnak semmit, arra az üzemi tanács vezetője ismét a Dunaferr Vasas Szekszervezetének hírét idézte, amely szerint Leonid Leonov, a Hengermű gyárvezetője azt a tájékoztatást adta a Lőrinci Vasas Szakszervezeti Bizottság elnökének, hogy szerdáig semmilyen hivatalos dokumentum nem állt rendelkezésére a gyár jövőjére vonatkozóan és nem kapott információt a további teendőkről.
Szabó Lajos hozzátette: a bérünket megkapják, és ez azért komoly dolog. Ám azt, hogy mi lesz a sorsuk, nem tudják.
A Portfolio.hu közben arról számolt be, hogy a Dunaferr cégvezetője válaszolt a szakszervezetek múlt heti közleményére. Ebben értékeli az idei év eredményeit és kifejti, hogy a jövő évre vonatkozó megszorító költségvetés részeként – amelynek része a Hengermű bezárása – a munkáltató nem javasol béremelést 2013-ra, a 13. és 14. bért pedig legkorábban 2014-ben fizetné. Hozzáteszi: az elsődleges cél jövőre, hogy az egyensúlyi gazdálkodást megteremtsék – írja a pénzügyi portál.