Ki felel a koszért a MÁV-nál?

Rettegésben élnek a takarítók a vasútnál: a MÁV hónapok óta lebegteti az irodaépületei és utasforgalmi területei tisztaságáért felelős alvállalkozói kirúgását. Ha a döntés megszületik, a budapesti pályaudvarokon ősszel a vasutasok és közmunkások kezébe kerülhet a seprű.

Takarítóit okolja az állomásait, szolgálati területeit elborító koszért a MÁV. A vasút ingatlanjait üzemeltető MÁV Ingatlankezelő (IK) Kft. legalábbis évek óta írja a javaslatokat a szerinte nem megfelelően dolgozó alvállalkozók leváltására. Korábban az olcsóbb, mégis színvonalasabb takarítás volt a cél. A tavasszal megfogalmazott tervekben viszont már a költségek emelkedését is elfogadhatónak tartották a tisztaságért cserébe. A bennfentes vasutasok szerint azonban nem biztos, hogy a hiba a takarítókban van.

Mások takaríthatják majd el mások mocskát
Bernadett Szabó 2007.08.08. Digitális 176. sz. DVD vonat takarítás, MÁV takarítás, mossák a vagonokat, vonatkocsik takarítása, tisztítása, vasút Plural takarítócég

A Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvaron venné ki először alvállalkozói kezéből a seprűt, a vödröt és a felmosórongyot a MÁV IK. Úgy tudjuk: a társaság április óta döntésre váró javaslata szerint az első takarító cégeknek július végén kiadnák az útját, feladataikat a felmondási idő letelte után, valamikor novemberben a fővárosi pályaudvarokon, majd később az elővárosi vasútvonalak állomásain másokra bíznák. Ha pedig a kezdeményezés beválik, jönne a folytatás.

Ami komoly változásokkal járna. A MÁV ugyanis az elmúlt években létesítményei kilencven százalékának tisztán tartását bízta külső vállalkozásokra. Ingatlankezelő cége jelenleg 1018 vasúti szolgálati helyen, csaknem 2,2 millió négyzetmétert takaríttat. A játék nem babra megy: a vasút tavaly mintegy kétmilliárd forintot fizetett ki épület takarítóinak, és az idei keret is hasonló. A 40 és 380 millió forint közti részletekben ezen osztozkodó tucatnyi cég számára bevételeik megtartása legalább annyira fontos, mint a piacuk újra felosztásában érdekelteknek, a régi vállalkozások kiseprése.

Még nem dőlt el, hogy az új takarítók kik lehetnek. Mindenesetre a kalapban benne van, hogy a vasút saját embereire bízza állomási, irodái tisztán tartását. A MÁV IK számításaiból kiderül az is: a saját takarítók többe kerülnének elődeiknél. Azt azonban nehéz lenne megmondani, hogy pontosan mennyivel. Ha hinni lehet a társaság adatsorainak, a jelenlegi kiadásokat ez a megoldás úgy 700 millió forinttal emelné meg.

Valamivel szerényebb költségnövekedéssel járna, ha a vasút új „tisztasági menedzsereit” közbeszerzéssel kiválasztott munkaerő-kölcsönzőktől bérelné. Ez évente valamivel több mint félmilliárd forint plusz kiadással járna. A takarítás ismételt alvállalkozásba adása is a jelenleginél költségesebb szerződéseket eredményezne – a többlet forrásigény mintegy 400 millió forint lenne évente. Ami azonban igazán megdöbbentő, a MÁV-nál úgy számolnak: a takarítás 200-300 millió forinttal akkor is drágább lenne a mostaninál, ha ahol lehetséges, közmunkásokra bíznák.

A MÁV-nál ezzel együtt rendszerint arról beszélnek: a vasút számára az utasforgalmi és üzemi területek tisztasága lenne a legfontosabb. Aminek valamelyest ellentmond, hogy a társaság az elmúlt években sokat tett a takarítás színvonalának mérsékléséért. A MÁV IK megalakulása, és a takarítók szerződéseinek átvétele után például első intézkedései között volt a takarítás gyakoriságának csökkentése. A mondjuk heti öt alkalommal takarított állomásokat hirtelenjében elég lett kétszer „puccba vágni”. Ami önmagában garantálta a vasút elhanyagoltabbá, koszosabbá válását.

A további minőségromláshoz hozzájárult az is, hogy vasút a takarítók díjazásán sem változtatott érdemben. Az alvállalkozók immár évek óta ugyanazért a pénzért dolgoznak. Ami azzal jár, hogy kénytelenek kevesebb emberrel, esetleg olcsóbb, egyben gyengébb minőségű takarítószerekkel dolgozni.

Mindez azt sejteti: jelenlegi takarítói teljesítményét a MÁV akkor tudná felmérni, ha beavatkozásaik előírt gyakoriságát a társaság Közszolgáltatási Szerződésében (KÖSZ) szereplő követelményekhez igazítanák. De a vasúti ingatlanok tisztaságához hozzájárulhat a MÁV azzal is, ha javít takarítói díjazásán.

A MÁV IK-nál minderre azt mondják: a még nem a közbeszerzés szabályai szerint megkötött takarítási szerződéseket ma már nem lehet módosítani. A KÖSZ elírásainak, azaz a takarítóktól elvárt követelmények szerződésbe foglalásának az egyetlen útja a meglévő megállapodások felmondása, és új szerződések megkötése lehet. Más vélemények szerint viszont a KÖSZ dolgát a vasutasok misztifikálják: a takarítóknak nincs más dolguk, mint takarítani.

Mindebbe akár az is beleférhet, hogy a MÁV új takarítói a régiek lesznek. Csak később derülhet ki azonban, hogy ettől a vasút területén nagyobb lesz-e a tisztaság, vagy minden marad a régiben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.