Kgfb: magánéletünkre is kíváncsiak a biztosítók
A korábbi gyakorlattal ellentétben idén ügyfelei családi állapotát, anyagi helyzetét, iskolai végzettségét is firtatja egy-két biztosító, s a válaszok alapján pluszdíjjal büntet, vagy éppen kedvezménnyel jutalmaz a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifa megállapításakor – derül ki a díjhirdetés kapcsán közzétett részletekből.
„A háztartás átlagkeresete” kedvezményre jogosult például a Genertelnél az olyan ügyfél, aki megválaszolja a szinte személyeskedésig menő kérdéseket – hívja fel a figyelmet erre az újdonságra Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Ebben a kategóriában az kapja a legkisebb díjkedvezményt, akinek a háztartásában az egy főre jutó átlagkereset 90-150 ezer forint között, vagy azon felül van. Valamivel jobban járnak, vagyis az átlagosnál alacsonyabb díjra számíthatnak azok, akiknél a családtagok jövedelme nettó 60 ezer forint alatti, és az, akinek ennél több ugyan, de nem haladja meg a havi 90 ezret.
Ugyanez a cég az iskolai végzettség alapján is differenciálja a tarifát: pótdíjazza a legfeljebb 8 osztályt végzetteket és a szakmunkásokat, s díjelőnyhöz juttatja a diplomásokat. A családi állapot is befolyásolja a díjat: a 18 éven aluli gyereküket egyedül nevelő szülők jelentős előnyt élveznek a szinglikkel szemben. Rosszul járhatnak viszont azok – legalábbis a kötelezőtarifájuk besorolásakor –, akik kapcsolatban élnek ugyan, de nincs gyerekük.
A CLB szakértője felhívja a figyelmet a tavalyi kampány egyik legnépszerűbb kedvezményével járó szolgáltatással, az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos tapasztalatra. Kiderült ugyanis, hogy ez az egyébként dicséretes, papírkímélő környezetvédelmi megoldás nem minden korosztály számára alkalmas. Az e-ügyintézés során ugyanis gyakorlatilag megszűnik, de legalábbis minimálisra csökken az élő kapcsolat a biztosítóval, szélsőséges esetben még a kárrendezés is internetes levelezéssel zajlik.
Az idősebbek és a netet kevésbé ismerők jelentős része nem tudja flottul használni a számítógépet, hiányzik nekik a segítség ahhoz, hogy eligazodjanak a biztosítási ügyintézés elektronikus útvesztőiben. Hiába a díjkedvezmény, ha az ügyfelek nem tudnak élni e korszerű módszer előnyeivel, s ha nem lesznek elégedettek a szolgáltatással – figyelmeztet Németh, aki szerint a bizonytalan számítógép-használók inkább fizessenek egy kicsivel többet a hagyományos, papíralapú módszerért, de érezzék biztonságban magukat. A CLB azonban a gyakorlott internetezőket biztatja, hogy minél többen válasszák ezt az elektronikus kedvezményt.
A Wáberer biztosító Bónuszőr szolgáltatást ad kiegészítőként új ügyfeleinek. Ez a konstrukció a járműtulajdonosok bónuszaira „vigyáz”, ami azt jelenti, hogy ha valaki kölcsönadja az autóját valakinek, aki balesetet okoz, akkor az eset következményei nem érintik a tulajdonos bónuszát. Ez elsősorban a céges autók esetében előnyös konstrukció, de olyan családoknak is praktikus, amelyek tagjai közösen használják az egyetlen autójukat. Abban az esetben, ha nem a forgalmiban szereplő tulajdonos, például családfő okoz balesetet, akkor legalább az ő bónusza érintetlen marad. A Bónuszőr konstrukció a kgfb-díjat is jelentősen csökkenti, s ez a baleseti adó mértékét is lejjebb viszi.