KGFB: durva eltérések Közép-Kelet-Európában

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja több tíz, de akár több száz euróval is eltérhet az egyes közép-kelet-európai országok között – írja a Generali PPF Holding közleményében.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja több tíz, de akár több száz euróval is eltérhet az egyes közép-kelet-európai országok között – írja a Generali PPF Holding közleményében.

Még a legkisebb gépkocsi-kategóriában (1,2 literes, 50 kW-os autók) is 47 és 224 euró között mozog a biztosítás éves díja azon, átlagosan 35 éves férfi és női vezetők esetén, akik részéről körülbelül 10 éve nem történt károkozás a kgfb-szerződés vonatkozásában. A kisebb vezetési gyakorlattal rendelkező, nagyobb kockázatot jelentő sofőröknél, vagy azoknál, akik már okoztak közúti balesetet, akár kétszeres vagy még ennél is nagyobb lehet az eltérés.

A kgfb biztosítás díja Magyarországon a legalacsonyabb, körülbelül 47 euró a vidéki, „fegyelmezett” vezetők esetén. A kgfb háromszor olyan drága Horvátországban, mint a közeli Szerbiában. Itt akár az évi 224 eurót is elérheti a díj – derül ki a Generali PPF Holding (GPH) legfrissebb nemzetközi felméréséből, amelynek keretében 9 közép-kelet-európai országban vizsgálták meg a kiválasztott GPH vállalatok standard biztosítási ajánlatait.

A régió néhány országában (Magyarország, Szerbia, Cseh Köztársaság, Szlovákia, Bulgária) tapasztalt, a hasonló országokhoz képest (Románia, Szlovénia, Horvátország) viszonylagosan alacsony kgfb-díjak ezen országok jelenlegi gazdasági helyzetére, a hazai piacon érvényesülő gépkocsiárakra, valamint az utakon közlekedő gépkocsik számára vezethetők vissza. A díjakat azonban mindenekelőtt a piacon megfigyelhető kereslet-kínálati tényezők, a kedvezmények rendszere, valamint a bonus-malus rendszer határozza meg a vállalatok és az egyéni ügyfelek számára is” – magyarázza el Jiří Střelický, a Generali PPF Holding Termék Kompetencia Központjának vezetője.

A Cseh Köztársaságban például ezt a tendenciát a Cseh Biztosítók Szövetségétől származó legfrissebb hír is megerősíti, miszerint a kgfb-díjak a Cseh Köztársaságban már az alá a szint alá estek, amely biztosíthatná a közlekedési baleseteknél okozott károk kifizetését.

A biztosítási piac tendenciái nem a stabilitás irányába mutatnak számos közép-kelet-európai országban. A kérdés az, hogy a kgfb-díjak szintje elérte-e már a minimumot, s hogy innentől kezdve a biztosítási piac ebben a szegmensben ésszerű módon kezdhet-e el működni. A kgfb-díjak véleménye szerint emelkedni fognak, a kérdés csak az, hogy milyen gyorsan. Előrevetíthető, hogy a legtöbb kárt okozó autóvezetők szembesülnek majd az áremelkedéssel először.

Ugyanarra a tendenciára számít, mint a nyugati országoknál, ahol a kgfb-díjak a sokszor hibázó sofőrök esetében sokkal magasabbak lehetnek, mint az átlagos vezetők esetében – mondta. 

Az Európai Biztosítók és Viszontbiztosítók Szövetsége (CEA) rendelkezésére álló információk szerint egyébként évi 230 euró az átlagos kgfb-díj az európai országokban, beleértve a nyugat-, valamint kelet-közép-európai országokat is. Még a nyugat-európai országok esetén is óriási különbségek vannak a díjak között. Olaszországban – amely az egyik legnagyobb piac – a díjak kétszer akkorák, mint Franciaországban. Szerbiában, Szlovákiában, Magyarországon és a Cseh Köztársaságban találjuk a legalacsonyabb árszintet egész Európában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.