Kevesen kötnek újérték-biztosítást
Évente mintegy 40 ezer autó válik totálkárossá, a tulajdonosok közül mégis csak 4 ezren kötöttek eddig újérték-biztosítást - közölte elemzésének eredményét az Union Biztosító az MTI-vel.
Az új értékre kötött, más néven vételár-biztosítás lényege az, hogy az autó meghatározott koráig, a kocsi balesete, illetve ellopása esetén az új értéket téríti a biztosító. Az ilyen biztosítás lehet egy olyan casco, amely például 3 évig az autó új értékét téríti, de van olyan biztosító, amely önállóan is kínálja. Ez utóbbi esetben kiterjed arra az esetre is, ha más tesz kárt a biztosított autójában, vagyis az alapkárt kötelező biztosításra téríti a károkozó biztosítója.
Az autó hároméves életkora azért fontos szempont, mert eddig az ideig veszít legtöbbet értékéből a kocsi. Az értékvesztés elérheti az 50 százalékot is. Ha a kocsi totálkáros lesz, vagy ellopják, akkor - alapbiztosítás esetén - az akkori piaci értéket téríti a biztosító. A GAP-biztosítással viszont a vételárhoz lehet hozzájutni.
Élesen jelentkezik ez a probléma akkor, ha a kocsi finanszírozott. Például egy 5 millió forintos, totálkárossá vált autó után a casco biztosító 3 millió forintot fizet, a hátralékos hitel viszont ennél több is lehet. Így nem elég, hogy az autó odalett, de még a károsult fizethet a finanszírozónak, hogy az lezárhassa a hitelszerződést.
Vannak biztosítók, amelyek akár az autó 8 éves koráig - és meghatározott kilométerig - kínálnak ilyen biztosítást. Így az használt autóra is köthető.
Az újérték-biztosítás átlagos díja havi 2 ezer forint, vagyis egy tipikus kötelező biztosítás díjával azonos.