Kevesebbért veszünk ugyanannyit
Amíg az első két negyedévben a magyarok inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségén próbáltak spórolni, a harmadik negyedévben az olcsóbb termékeket kezdték el keresni, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, úgynevezett sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb presztízsű gyártói márkákat. A GfK szerint a trendszerű változások a válságra vezethetők vissza.
A tej és a tejalapú termékek, az olaj, a szénsavas üdítőitalok és az ásványvíz esetében megfigyelhető, hogy a háztartások valamivel nagyobb, vagy közel ugyanakkora mennyiséget vásároltak meg a termékekből a harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban, viszont lényegesen kevesebb pénzt adtak ki rájuk.
A szénsavas üdítőitalok és az ásványvíz esetében a sajátmárkás termékek erősödtek, míg más kategóriák, mint például a tej, a vajkrémek, a túró vagy az olaj esetében az olcsó gyártói márkák, az úgynevezett "B" márkák szerepe nőtt meg.
Azokban a kategóriákban, ahol relatív értékcsökkenés történik, arányaiban megnő az olcsóbb termékek szerepe, amelynek következtében csökken az átlagos árszint.
A fogyasztói magatartás megváltozását mutatják a GfK Hungária vásárlói hajlandóság indexének számai is. A tavaszi-nyári hónapokban tapasztalható bizalomerősödés után a harmadik negyedévben ismét visszaesett, összesen 8,3 ponttal a lakosság költési hajlandósága, jelenleg 108,5 ponton áll.