Kevesebb teherautó, csökkenő fuvaroztató

A gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek a szállítási igények is: 2009 első negyedévében a szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 11 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért  szállítási teljesítmények valamennyi szállítási alágazatban  csökkentek, és a visszaesés mind a belföldi, mind a nemzetközi  szállításban jellemzően kétszámjegyű volt.

KAMION
KAMION

A közúti áruszállítás mennyiségi csökkenésében a belföldi szállítás 16 százalékos mérséklődése játszotta a nagyobb szerepet,  az export- és importszállítások visszaesése lényegesen alacsonyabb  értékeket mutat.

Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, vagyis megnőtt az  átlagos szállítási távolság, a hatékonyságot mérséklő üresen megtett  út aránya ugyanakkor alig változott. A közúti áruszállítás  résztvevői szerinti bontásban a teljesítmény esése elsősorban a  szállítási ágazat tevékenységének tudható be. A más ágazatokba  sorolt vállalkozások főként saját vonzáskörzetükben szállítanak,  kisebb távolságra.


Az alágazatok közül a vasúti áruszállítás forgalma és  összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal,  módosítva ezzel az alágazatok közötti munkamegosztás arányait. Ez a  visszaesés még akkor is jelentős, ha közismert, hogy a vasúti  szállítás megrendelői között olyan gazdasági ágak, ágazatok vannak,  mint az autógyártás, illetve az építőipar, amelyeket a válság a  leginkább érint.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek  részesedése az összes szállított áruból, illetve az  összteljesítményből igen szerény, 10 százalék körüli. A Duna  magyarországi szakaszán a magyarokét meghaladó teljesítményt  produkáltak az ukrán, a román, a német, a bolgár és az osztrák  felségjelű hajók. Az összes teljesítmény 56 százaléka átmenő  forgalom, 32 százaléka export és 11 százaléka import volt.

A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér áruforgalma  ugyancsak jóval alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A helyközi személyszállításban mind az utasok száma, mind az  utaskilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal csökkent. A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok  számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya jelentős, 80  százalékos, a nemzetközi szállításban pedig - mintegy kétharmados  részesedésével - a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 22  százalékos, az autóbusz 13 százalékos hányadot képvisel.

Budapest-Ferihegy repülőtér 57 országgal lebonyolított  utasforgalma 1,46 millió fő volt, ez 14 százalékos csökkenés a  bázisidőszakhoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 24 ezer, az  előző évinél 12 százalékkal kevesebb járattal realizálta.  Kétszázezer főt meghaladó légi forgalmat Németország és  Nagy-Britannia viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat  lebonyolító légitársaság a Malév, a Wizz Air, a Lufthansa, az  EasyJet, Ryanair és a British Airways. Nem menetrend szerinti  forgalmat 28 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.

A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért  teljesítménye egyaránt visszaesett, a csökkenés nem volt olyan  határozott, mint az áruszállításban vagy a helyközi  személyszállításban. A szolgáltatás 64 százalékát az  autóbusz-közlekedés adja, ennek 50 százaléka a fővárosban bonyolódik  le. Metrón és földalattin zajlik a forgalom 14 százaléka.

A helyközi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 6 százalékkal lett  alacsonyabb. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma másfél millió fő volt,  ami 14 százalékos csökkenést jelent.
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett  személygépkocsik száma 44 százalékkal - 20 ezer darabbal - volt  alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

2008 év végén a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből  3,1 millió a személygépkocsi. Az állománygyarapodás üteme évről évre  lassul. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a  személygépkocsik és az autóbuszok esetében több mint tíz év,  lényegében csak a vontatóknál alacsonyabb.
A 2009 első negyedéve folyamán első alkalommal forgalomba  helyezett (új és importból származó használt) személygépkocsik száma  26 ezer, 44 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az  elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmada az Opel, a  Ford és a Suzuki márkák valamelyikéből került ki.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.