Kevesebb teherautó, csökkenő fuvaroztató
A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények valamennyi szállítási alágazatban csökkentek, és a visszaesés mind a belföldi, mind a nemzetközi szállításban jellemzően kétszámjegyű volt.
A közúti áruszállítás mennyiségi csökkenésében a belföldi szállítás 16 százalékos mérséklődése játszotta a nagyobb szerepet, az export- és importszállítások visszaesése lényegesen alacsonyabb értékeket mutat.
Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, vagyis megnőtt az átlagos szállítási távolság, a hatékonyságot mérséklő üresen megtett út aránya ugyanakkor alig változott. A közúti áruszállítás résztvevői szerinti bontásban a teljesítmény esése elsősorban a szállítási ágazat tevékenységének tudható be. A más ágazatokba sorolt vállalkozások főként saját vonzáskörzetükben szállítanak, kisebb távolságra.
Az alágazatok közül a vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal, módosítva ezzel az alágazatok közötti munkamegosztás arányait. Ez a visszaesés még akkor is jelentős, ha közismert, hogy a vasúti szállítás megrendelői között olyan gazdasági ágak, ágazatok vannak, mint az autógyártás, illetve az építőipar, amelyeket a válság a leginkább érint.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból, illetve az összteljesítményből igen szerény, 10 százalék körüli. A Duna magyarországi szakaszán a magyarokét meghaladó teljesítményt produkáltak az ukrán, a román, a német, a bolgár és az osztrák felségjelű hajók. Az összes teljesítmény 56 százaléka átmenő forgalom, 32 százaléka export és 11 százaléka import volt.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér áruforgalma ugyancsak jóval alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.
A helyközi személyszállításban mind az utasok száma, mind az utaskilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal csökkent. A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya jelentős, 80 százalékos, a nemzetközi szállításban pedig - mintegy kétharmados részesedésével - a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 22 százalékos, az autóbusz 13 százalékos hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 57 országgal lebonyolított utasforgalma 1,46 millió fő volt, ez 14 százalékos csökkenés a bázisidőszakhoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 24 ezer, az előző évinél 12 százalékkal kevesebb járattal realizálta. Kétszázezer főt meghaladó légi forgalmat Németország és Nagy-Britannia viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaság a Malév, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, Ryanair és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 28 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.
A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért teljesítménye egyaránt visszaesett, a csökkenés nem volt olyan határozott, mint az áruszállításban vagy a helyközi személyszállításban. A szolgáltatás 64 százalékát az autóbusz-közlekedés adja, ennek 50 százaléka a fővárosban bonyolódik le. Metrón és földalattin zajlik a forgalom 14 százaléka.
A helyközi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 6 százalékkal lett alacsonyabb. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma másfél millió fő volt, ami 14 százalékos csökkenést jelent.
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 44 százalékkal - 20 ezer darabbal - volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
2008 év végén a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió a személygépkocsi. Az állománygyarapodás üteme évről évre lassul. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsik és az autóbuszok esetében több mint tíz év, lényegében csak a vontatóknál alacsonyabb.
A 2009 első negyedéve folyamán első alkalommal forgalomba helyezett (új és importból származó használt) személygépkocsik száma 26 ezer, 44 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmada az Opel, a Ford és a Suzuki márkák valamelyikéből került ki.