Kevesebb pénzt tesz az unió a vidékfejlesztési kasszába

Több pénz jut a közvetlen uniós agrárkifizetésekre, kevesebb vidékfejlesztésre – döntöttek a tagállamok mezőgazdasági miniszterei. Magyarország éppen ezt szerette volna elérni.

Magyarország szempontjából sikeresnek nevezte az uniós agrárpolitika felülvizsgálatának végkimenetelét Gráf József délután Brüsszelben, ahol éles, 18 órán tartó vita után, csütörtök reggel egyezségre jutottak a tagországok. A bizottság eredeti, egyébként az agárpolitika korszerűsítését, piaci közeledését szolgáló javaslatát magyar közreműködéssel, kezdeményezéssel tíz ponton sikerült érdemben megváltoztatni. A lényeg: több marad  közvetlen kifizetésekre, s kevesebb vidékfejlesztésre, a közvetlen kifizetések esetében új eszközöket is igénybe lehet venni, s nem szűnik a búzaintervenció, s esetleg szó lehet a kukorica felvásárlásáról is, ha regionális piaci feszültségek jelentkeznek.

A 2003-ban végrehajtott uniós mezőgazdasági reform állapotát mérték fel a miniszterek, s a folyamat még az első félévben, a szlovén elnökség alatt kezdődött meg, s tegnap tudtak végül közös nevezőre jutni. A bizottság által előterjesztett elképzelések három kérdés köré csoportosultak: hogyan lehet a közvetlen kifizetéseket csökkenteni, s a pénzt vidékfejlesztésre, általánosabb, például környezetvédelmi célokra átcsoportosítani, a közvetlen kifizetések rendszerében milyen változásokat hajtsanak végre, s végül, miként módosuljanak a piaci eszközök, a kvóták, az intervenciós felvásárlások.

Az első kérdéskörben alaposan átszabták a Bizottság indítványát. Az unió végrehajtó szerve azt szorgalmazta, hogy 13 százalékot csoportosítsanak át a közvetlen kifizetésekből (első pillér) a vidékfejlesztésre (második pillér). S ezen felül, szakaszosan – 100 ezer euró, 200 ezer euró és 300 euró támogatás felett három, hat és kilenc százalékkal terhelnék a nagyüzemeket. A 2004-ben csatlakozott országokat ez csak 2013-tól érintené elsődlegesen, de Magyarország azért sem támogatta az átcsoportosítását, mert a vidékfejlesztési kalapba átkerülő összeghez 25 százaléknyi önrészt, úgynevezett társfinanszírozást kellett volna adnia, s tekintettel a költségvetés helyzetére, ez nem hangzott nagyon jól. Más új tagok számára sem. Végül abban állapodtak meg, hogy az első pillérből tíz százalékot tesznek át a másodikba, s csak 300 ezer euró feletti támogatás esetén, a határérték feletti összegből további négy százalékot vonnak el. Magyarországon ez valamivel több mint ötszáz üzemet érint a csaknem kétszázezer regisztrált gazdálkodóból. A vidékfejlesztési zsebbe áttett uniós pénzhez pedig nem 25, hanem 10 százalékkal kell a nemzeti kormányoknak hozzájárulniuk.

A támogatandó terület nagysága egy hektár maradt, de Magyarországon egyes esetekben elegendő a 0,3 hektár is (Ez vonatkozik még Portugáliára és Szlovéniára.) A legkisebb kifizethető támogatás pedig 100 euró. Ám Gráf a jövőre nézve felhívta a figyelmet a vitának erre a részére is. Minthogy agrárügyekben minősített többséggel dönt az unió, érdemes megjegyezni, több tagország is a minimum emelését javasolta, 250 euróra, sőt Dánia ezer eurót és öt hektárt akart.
A közvetlen kifizetések rendszere is változik, részben megújul. Gráf azt nagy eredménynek könyvelte el, hogy Magyarország a 2013-ban érvényesülő, 1,3 milliárd euró agrártámogatási plafonjához képest már a jövő évtől tíz százalékot felhasználhat három terület finanszírozására. Az első csomagba a tíz százalék 3,5 százaléka kerül: ide tartoznak állattenyésztési célok, a dohány, a rizs. A miniszter ugyanakkor elmondta, utalva a dohánytermelők szerdai brüsszeli tüntetésére is: a dohány termeléshez kötött támogatása 2010-ben megszűnik, a Bizottság a 2003-ban eldöntött kérdében hajthatatlan. Így Magyarország is csak a jövő évben adhat utoljára támogatást a közvetlen kifizetési keret említett 3,5 százalékos részéből. Ám 2012 meghosszabbították számos termény támogatását, például a rizsét, a száras takarmányét, a fehérjenövényekét. A támogatási plafon tíz százalékából a másik 6,5 százalék két további célra vehető igénybe: egyrészt termésbiztosításra, másrészt állategészségügyi alap létrehozására, itt az önrész a 40 százalékos bizottsági javaslattal szemben 25 százalékra csökken.

Azok az új tagországok, amelyek még nem tértek át az egységes támogatásra (SPS) a területalapú támogatásról (SAPS) egy kiegyenlítő számítás alapján összesen 90 millió euró többletforráshoz jutnak, Magyarország ezen belül 13 millió euróhoz éves szinten. Gráf azonban a magyarországi belpolitikai vitákra is utalva azt mondta, minél később tér át hazánk az SPS rendszerre, annál több lehetséges támogatástól esik el.

A harmadik nagy kérdéskör a piaci eszközöket ölelte fel. Ebben csak részleges a magyar siker. Gráf ugyanis ellenezte a tejkvóta emelését. Ennek oka az, hogy Magyarország egyrészt nem használja a számára engedélyezett termelési mértéket, másrészt nyerstejet exportál, éppen azon államokba, amelyek a kvóta növelését szorgalmazták, élükön Olaszországgal. A magyar tejágazat piacot veszíthet, ha változik a helyzet, ám változik. Évente egy százalékkal növekedhet a kvóta, összesen öttel, s 2015-től a mennyiségi korlátozás meg is szűnik.

Nem szűnik viszont meg a búzaintervenció, mennyiségét hárommillió tonnában állapították meg, e felett tendereztethetik a felvásárlást. Az intervenciós ár viszont maradt a Magyarország által nem támogatott tonnánkénti 101,31 euró. Az EU-val kukoricaügyben többször is heves vitába keveredő magyar kormány most örül, hogy a Bizottság kimondja: az intervenciót ugyan nulla tonnában határozza meg, de akár regionális feszültségek esetén is kész megemelni a mennyiséget.

A közös agrárpolitikában az unió 2003-ban nagyobb reformot hajtott végre, azzal a céllal, hogy közelebb hozza a termelést a kereslethez – vagyis a gazda azért kap pénzt, hogy a piacon eladható árut termeljen, s ne az uniós intervencióra, felvásárlásra támaszkodjék -, s hogy hozzáigazítsa önnön szabályait a Világkereskedelmi Szervezet előírásaihoz. Megkezdődött a termelés és a támogatás szétválasztása, a kvótarendszer fokozatos felszámolása és az intervenciós tevékenység szűkítése. Az első és második pillér belső egyensúlyának megváltoztatása pedig azt az elképzelést szolgálja, hogy mind nagyobb figyelem irányuljon a környezetvédelemre, a mezőgazdasággal összefüggő egyéb tevékenységek fejlesztésére, például az öntözésre, illetve az élővilág sokszínűségének a megőrzésére. A 2003-as reform felülvizsgálatát neveztél el Brüsszelben állapotfelmérésnek, amely további kiigazításokkal szorgalmazta ezen célok megvalósulását.

Az Európai Parlament – amelynek jelenleg csak konzultatív szerep jut az agrárpolitika alakításában, de amely a Lisszaboni Szerződés életbe lépése után együttdöntő feladathoz jut – szerdán szavazott, s többek között az első pillérből csak hét százalékot helyezett volna át a másodikba, s csak három százalékot tett volna erre rá a nagyüzemek esetében. A magyar néppárti képviselők nemmel szavaztak a parlamenti javaslatra is, mondván még ez sem szolgálja a magyar mezőgazdaság érdekét, míg a liberálisok szerint az EU nem piacosítja eléggé az agrárágazatot. A szocialisták a parlamenti mérsékelt indítványát támogatták. Tabajdi Csaba, az EP mezőgazdasági bizottságának főtagja azt mondta, a közös agrárpolitikára szükség lesz 2013 után is, de az unió teljes költségvetésének felülvizsgálata miatt a reform elkerülhetetlen.

A juhplacenta az új szépségápolási csodaszer
Birkatenyésztők tüntetnek Párizsban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.