Kevesebb matrica fogy, pangás a sztrádákon
Erre az autópálya-kezelő cég közleménye szerint az elmúlt öt esztendőben nem volt példa. A tavalyi év első két hónapjában 16,7 milliárd forint értékben értékesített matricákat az ÁAK, míg 2009-ben ugyanebben az időszakban 16,1 milliárd forint volt az ebből származó bruttó bevétele.
A legszembetűnőbb csökkenés a havi és a heti, valamint a teherautók számára érvényes 1 napos e-matricák forgalmában volt tapasztalható: az elsőből 9, a másodikból 6, a harmadikból pedig 12 százalékkal fogyott kevesebb az év első két hónapjában. A kereslet visszaesése az éves és a 4 napos úthasználati jogosultságoknál is megfigyelhető, igaz, ezeknél jóval kisebb, mintegy 2 százalékos mértékben. Az előbb felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott mennyisége 1 százalékkal emelkedett.
Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek növekedési trendjével szemben. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január-februárban átlagosan 5-10 százalékkal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában. Egyes szakaszokon a csökkenés mértéke a 15 százalékot is elérte.
Szintén jelentős, 5-10 százalékos visszaesés mutatkozik az M0-ás autóút déli szektorának forgalmi adataiban. Stagnálás figyelhető meg az M3-as és az M7-es autópályák esetében is, ami szintén trendfordulót jelez az évek óta tapasztalható erőteljes növekedéshez képest.
Bár a forgalmi adatok csökkenésének okait részletesen egyelőre még vizsgálták a szakemberek, a jelenség magyarázata valószínűleg a világgazdasági válság hatásaiban is keresendő. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az eladott e-matricák darabszáma elsősorban a teherautókra érvényes kategóriákban esett vissza látványosan - olvasható az ÁAK közleményében.