Kevés "a dohány" a trafikokban
Ezúttal azonban nem csak a már sokszor hiába kínált, több tucat kistelepülés koncessziójára lehet jelentkezni június 10-ig, a felkínált lehetőségekből 22 a fővárosra szól, méghozzá nem is akármilyen helyekre: az V. kerületben kettőre, Óbudán másik kettőre s a Várnegyedben is meghirdettek egy konceszsziót.
Légrádi Petra, az NDN szóvivője elmondta: a budapesti dohánykereskedelmi jogok között mind össze három felmondott üzlet van, itt minden esetben a kiíró Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából az NDN vonta vissza a trafikjogot, többnyire amiatt, mivel a koncessziótulajdonosok nem teljesítették a szerződésben vállalt kötelezettségeiket.
A többi esetben arról van szó, hogy a tavalyi trafikpályázat óta annyival nőtt az adott kerület lakossága, hogy a vonatkozó törvény alapján új koncessziót lehet kiadni. (A jogszabály alapján egy településen kétezer lakosonként lehet egy trafikot nyitni.) A többi hatvanhat koncesszióra meglehetősen változatos okokból kellett újra pályázatot hirdetni, így volt, ahol a trafikjog tulajdonosa elhalálozott, és akadt, aki hat hónap alatt sem tudta megnyitni a trafikját, vagy nem kapott engedélyt az adóhatóságtól (NAV) jövedéki termék árusítására.
Kétséges, hogy az elvileg kapós fővárosi koncessziókra mekkora lesz a kereslet. Az utóbbi időben mind több hír szól arról, hogy a trafikok nehéz anyagi helyzetben vannak. Lapunk korábban iparági forrásból úgy értesült: háromból kettő üzlet veszteséges.
Később egy a lapunk birtokába került kormányzati feljegyzés is ezt erősítette meg, mondván: a trafikok zöme súlyos anyagi helyzetben van, jó részük nem rentábilis. A napokban a Napi Gazdaság számolt be arról, hogy a hatezer trafikból négyezer veszteséges, ráadásul a trafikok már mintegy kétmilliárd forinttal tartoznak a két nagy cigarettagyártónak.
Lapunk korábban arról is beszámolt, hogy az egyik nagy gyártó már tavaly decemberben lejártnak minősítette a trafikrendszer indulásakor üzletenként adott 200-300 ezer forint körüli hiteleit, és a dohányboltoknak azt egyben ki kellett – vagy ki kellene – fizetniük. A trafikok helyzetét jól tükrözik a cigarettaforgalmi adatok: a NAV jövedéki statisztikáiból kitűnik, hogy az új rendszer indulását követően gyakorlatilag összeomlott a legális piac, az elmúlt egy évben harmadával kevesebb cigarettát értékesítettek.