Kevés kezdőből lesz 'startup'
Az utóbbi évek néhány sikertörténetén felbuzdulva évente több tízezren kezdtek vállalkozás alapításba. Nagy részüknek viszont nem jött be a gyors felívelés - írja az céginformációs szolgáltatással foglalkozó Opten.
Úgynevezett startup-cégekről akkor beszélhetünk, ha a vállalkozó életében először dönt cégalapítás mellett, és a piacon egyedülálló, gyors növekedéssel kecsegtető szellemi fejlesztéssel áll elő. A startup-cégek nem csak hazai, hanem nemzetközi piacokon is képviseltetik magukat.
Mások sikerének hallatán évente több tízezren alapítják meg első vállalkozásukat. Ám eme cégek 99 százaléka a legjobb esetben is mikrovállalat marad. Csupán töredéküknek sikerül a kiugrás és válnak „startup” vállalkozássá, Magyarországon és külföldön egyaránt. A friss tulajdonosok kevesebb mint egy százaléka büszkélkedhet azzal, hogy cégének árbevétele három éven belül túlnőtt a "nemzetközi mikrovállalkozás" szinten. A közép- és nagyvállalatok száma gyakorlatilag nem mérhető. Három év után a friss cégek felénél mértek csak forgalmat, de az esetek 60 százalékában az árbevétel így is tízmillió forint alatt marad. Százmillió forintot már csak a vizsgáltak 2 százaléka ér el. A kezdő vállalkozások csupán az elaprózott magyar cégek számát szaporítják - véli Tóth Tamás, az Opten ügyvezetője.
A vállalkozások tőkevonzó képessége ennél kedvezőbb képet mutat. A kezdő cégek 3,5 százaléka az első három évben legalább 5 millió forintos tőkeemelést hajtott végre, vagy külföldi jelent meg a tulajdonosok között.
A vizsgált vállalkozások közül más országokban az utóbbi évek során döntően az informatika, az infokommunikáció és a tudományos terület újítói váltak sikeressé. Magyarországon viszont eme ágazatokban nagyon kevés a startup-vállalkozás. Nálunk leginkább a kereskedelemben és a szállítmányozásban sok a friss cég. E területeken viszont nincs nagy szükség újításokra – mondja az Opten igazgatója.
Ezt támasztja alá, hogy az Opten kutatása szerint a 2009 óta működő magyar cégek közül az első tíz legnagyobb bevételű mind a kereskedelem területén tevékenykedik. Az első helyezett például a 2010-ben alapított, veszprémi székhelyű Food&Drinks, amely tavaly 7,6 milliárdos árbevétel mellett 153 milliós adózott eredményt ért el. A cégnek interneten nem leltük sem saját weboldalát, sem tevékenységének egyéb nyomait.
A Prezi nem fért a Top10-be
Az egyik legismertebb magyar startup-cég a Prezi (amely ugyanakkor az Opten kimutatása alapján nem fért fel a 2009 óta alapított hazai cégek árbevétel szerinti tízes listájára). Az internetes bemutatók készítésre szakosodott vállakozást 2009-ben alapította Árvai Péter, Somlai-Fischer Szabolcs és Halácsy Péter. A cég értéke meghaladja a százmillió dollárt – írta tavaly az Index. A Powerpoint babérjaira törő újítás igen sikeres: a német Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a magyar szoftvert a világon több mint 17 millióan használják. (K. P.)