A cégek kétharmadának nincs honlapja
A Bell Research legutóbbi adatai szerint a hazai cégek 65 százalékának nincs weboldala, miközben az EU-ban a cégek ekkora részének van. Mintegy százötvenezer olyan mikro- vagy kisvállalkozás működik, amelyik nincs fent a neten. Igaz, azt nem lehet tudni, hogy ebből a százötvenezerből hány olyan vállalkozás, amelyik valójában nem működik, vagy valamilyen munkaviszonyt fed el, tehát nem tekinthető igazi vállalkozásnak, de még ezzel együtt is óriási a szám.
Szakemberek szerint a vállalkozók nagy része nem tudja, hogy az internetes jelenlét ma már kis befektetést jelent, amely gyorsan növeli a bevételt és segít a költségek csökkentésében. Pedig minden friss fogyasztási kutatás azt mutatja, hogy a kereskedelem egyre nagyobb része zajlik az interneten, és az emberek egyre inkább a neten tájékozódnak, mielőtt vásárolnak, mestert hívnak vagy épp igénybe vesznek valamilyen szolgáltatást. Pont ennek fényében furcsa, hogy a vállalkozók nagy része okostelefonon intézi céges ügyeit, és rendszeresen használ mobilnetet, többségük nem ad arra, hogy cége az interneten is megjelenjen.
Mester és táblagépe. Rajta van? Thinkstock |
– A kisebb cégek, noha látják a honlapok valódi hasznát és hozadékát, nem tudják, hogy mekkora beruházás ez, illetve hogy miként kezdjenek hozzá a webes jelenlét felépítéséhez. Szembetűnő a különbség a mikrovállalkozások és a tíznél több alkalmazottat foglalkoztató cégek között. Bevételeik is egyszerűen és gyorsan növelhetők lehetnének egy jó weboldallal – kommentálta az adatokat Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy a mérések szerint a már említett százötvenezres vállalkozói kör szeretne honlapot. Arról egyelőre nem léteznek mélyebb kutatások, hogy e vállalkozások milyen szektorokban tevékenykedhetnek, és mit adhat hozzá üzletmenetükhöz az internetes jelenlét, ezt inkább csak sejteni lehet.
A Bell Research adatai szerint a 4800 közepes vállalkozás kevesebb mint húsz százaléka nem online. A 211 ezer kisvállalkozás között viszont hetven százaléknál is magasabb ez az arány. Kevesebben vannak, akik azért nem nyitnak az internet felé, mert bizonytalanok a tekintetben, hogy létre tudják-e hozni a szükséges felületeket. Pedig a mai technológiai megoldásokkal már néhány klikkeléssel létrehozható egy-egy jó honlap, sőt akár webshop is, utóbbit a kutatásban vizsgált vállalkozások kevesebb mint tíz százaléka üzemeltet. Miközben 2014-ben öt százalékkal nőtt az összforgalom, az online vásárlások értéke 22 százalékkal emelkedett. Ilyen megoldást kínál most havi díjért a Telekom. A weblapépítővel könnyen lehet integrálni a cégek közösségi oldalait is.