A kormány ezerrel pörgetne, de nincs miből

Kétféle, könnyű és közepes helikoptertípusból állítaná össze az új forgószárnyas flottát a Honvédelmi Minisztérium. Negyven gépre lenne szükség szállító, kutató-mentő és katasztrófavédelmi feladatok ellátására.

Kétféle, könnyű és közepes helikoptertípusból állítaná össze az új forgószárnyas flottát a Honvédelmi Minisztérium, hiszen szállító, kutató-mentő és katasztrófavédelmi feladatok elvégzésére alkalmas járműveknek egyaránt kell lenniük a gépparkban, valamint kell, hogy legyen valamilyen szárazföldi tűztámogatási képessége – mondta a helikoptertenderről az InfoRádió Kötelék című műsorában kedd este Orosz Zoltán altábornagy, a honvédség vezérkari főnökhelyettese. 

Lapunk információi szerint a korábban közöltekkel ellentétben nem harminc, hanem több mint negyven gépre van szüksége a Honvédségnek, a Légimentőknek, az Országos Rendőr-főkapitányságnak, és úgy tudjuk, két gépet kaphat a Terrorelhárítási Központ (TEK) is. Hogy a 172 milliárd forintból pontosan hány darabra futja majd, azt csak az igények pontos felmérése után lehet megmondani.

Hét új mentőhelikopterre már jövőre szükség lesz
Hét új mentőhelikopterre már jövőre szükség lesz
Fotó: Népszabadság/archív

A Honvédelmi Minisztérium illetékesei hetek óta nem válaszolnak arra a kérdésünkre, milyen gépekkel számoltak a tender előkészítése során, Orosz Zoltán nyilatkozata ezért támpontként szolgált, de jobb híján így is saját háttér-információinkra és szakmai anyagokra alapozhatunk. A légi mentőknek hét könnyű gépre lesz szükségük 2016-tól, amikor a jelenlegi Airbus Helicopters EC–135-ösök üzemeltetési szerződése kifut. Az ORFK a hírek szerint legalább nyolc géppel tudja ellátni feladatait, kettő kell a TEK-nek és harminc a Honvédségnek.

A tendert úgy írják ki, hogy minden gyártó ajánlatot tehessen. A Világgazdaság korábbi értesülései szerint az olasz Agusta Westland, az Airbus Helicopters, az amerikai Sikorsky és a Bell, illetve a Korea Aerospace Industries is indulna. Az, hogy csak könnyű és közepes gépekben gondolkodnak, előrevetíti, hogy a Honvédségnél lezárult a hosszas szakmai vita, és letettek a nehéz, harci feladatokra is alkalmas nagygépek vásárlásáról és üzemeltetéséről. A szakértők szerint ez ésszerű döntés volt.

Angela Merkel német kancellár látogatását követően merült fel, hogy a francia–német Airbus Helicopters lehet a befutó. Aztán kiderült, hogy ilyen megállapodás nem született, noha a cég pont e kategóriákban tud jó ajánlatot tenni. Szakértőink szerint a szóba jöhető cégeket szűri, hogy mostanság a magyar kormány aligha tesz szívességet az amerikaiaknak egy ilyen vásárlással. Az Agusta Westland esélyeit zavaros ügyei rontják, a legnagyobb baj pedig – mondják a szakértők –, hogy konkrétan nincs pénz a helikopterekre. A HM idei költségvetésében nem szerepel a forrás, a kormány pedig még a jövő évi büdzsébe is aligha tudja betervezni ezt a 172 milliárdos kiadást.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.