A kormány ezerrel pörgetne, de nincs miből
Kétféle, könnyű és közepes helikoptertípusból állítaná össze az új forgószárnyas flottát a Honvédelmi Minisztérium, hiszen szállító, kutató-mentő és katasztrófavédelmi feladatok elvégzésére alkalmas járműveknek egyaránt kell lenniük a gépparkban, valamint kell, hogy legyen valamilyen szárazföldi tűztámogatási képessége – mondta a helikoptertenderről az InfoRádió Kötelék című műsorában kedd este Orosz Zoltán altábornagy, a honvédség vezérkari főnökhelyettese.
Lapunk információi szerint a korábban közöltekkel ellentétben nem harminc, hanem több mint negyven gépre van szüksége a Honvédségnek, a Légimentőknek, az Országos Rendőr-főkapitányságnak, és úgy tudjuk, két gépet kaphat a Terrorelhárítási Központ (TEK) is. Hogy a 172 milliárd forintból pontosan hány darabra futja majd, azt csak az igények pontos felmérése után lehet megmondani.
Hét új mentőhelikopterre már jövőre szükség lesz Fotó: Népszabadság/archív |
A Honvédelmi Minisztérium illetékesei hetek óta nem válaszolnak arra a kérdésünkre, milyen gépekkel számoltak a tender előkészítése során, Orosz Zoltán nyilatkozata ezért támpontként szolgált, de jobb híján így is saját háttér-információinkra és szakmai anyagokra alapozhatunk. A légi mentőknek hét könnyű gépre lesz szükségük 2016-tól, amikor a jelenlegi Airbus Helicopters EC–135-ösök üzemeltetési szerződése kifut. Az ORFK a hírek szerint legalább nyolc géppel tudja ellátni feladatait, kettő kell a TEK-nek és harminc a Honvédségnek.
A tendert úgy írják ki, hogy minden gyártó ajánlatot tehessen. A Világgazdaság korábbi értesülései szerint az olasz Agusta Westland, az Airbus Helicopters, az amerikai Sikorsky és a Bell, illetve a Korea Aerospace Industries is indulna. Az, hogy csak könnyű és közepes gépekben gondolkodnak, előrevetíti, hogy a Honvédségnél lezárult a hosszas szakmai vita, és letettek a nehéz, harci feladatokra is alkalmas nagygépek vásárlásáról és üzemeltetéséről. A szakértők szerint ez ésszerű döntés volt.
Angela Merkel német kancellár látogatását követően merült fel, hogy a francia–német Airbus Helicopters lehet a befutó. Aztán kiderült, hogy ilyen megállapodás nem született, noha a cég pont e kategóriákban tud jó ajánlatot tenni. Szakértőink szerint a szóba jöhető cégeket szűri, hogy mostanság a magyar kormány aligha tesz szívességet az amerikaiaknak egy ilyen vásárlással. Az Agusta Westland esélyeit zavaros ügyei rontják, a legnagyobb baj pedig – mondják a szakértők –, hogy konkrétan nincs pénz a helikopterekre. A HM idei költségvetésében nem szerepel a forrás, a kormány pedig még a jövő évi büdzsébe is aligha tudja betervezni ezt a 172 milliárdos kiadást.