Két keréken száguld a nyereség

Már a Harley-Davidson sem az igazi, lassan elveszíti az eddig a minőség garanciájaként büszkén viselt Made in America címet. Az ikonikus motorgyártó termékeire egyre több panasz érkezik, amióta piacra dobta a szerényebb jövedelműek számára is a Harley-életérzést megadó olcsó(bb) Street modellcsaládot.
A Street sorozat olcsóbb lett, de nem jött be
A Street sorozat olcsóbb lett, de nem jött be
Harley Davidson

Az alacsony, 6-7 ezer dolláros árat azonban csak úgy tudják elérni, ha az alkatrészek egy részét külföldről – ami ebben az esetben a Távol-Keletet jelenti – szerzik be.

A Street külföldi beszállítóitól viszont egyelőre vagy késve, vagy nem megfelelő minőségben érkeznek Amerikába az összetevők, ezt a vállalat vezetése is kénytelen volt elismerni. A fapados modell hazai piacra szánt példányait Kansasban szerelik össze, míg a világ más tájaira szánt Streetek gyártását Indiába helyezi ki a vállalat. A Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég is rávilágított arra, hogy a hagyományos stratégia részleges feladását jelentő váltás éppenséggel nem nevezhető optimálisnak, s ezt az új modellek megjelenésének csúszása a beigazolta.

Így az ígért tavaszi start helyett csak júniustól kezdhették meg a kis testű Streetek árusítását Észak-Amerikában. Bob Klein szóvivő szerint a késésért egyértelműen a külföldi beszállítói háttér a felelős, de az ellátás javítására megtették a szükséges lépéseket, s remélik, hogy az év második felétől már a kereslethez közelítő mennyiségben tudják majd kereskedőiket kiszolgálni. Érdekes módon a Harley-Davidson pont akkor akarja termelésében a külföldi részarányt növelni és gyártását kihelyezni, amikor a világban éppen ellentétes trend bontakozik ki.

A sokszor megbízhatatlannak bizonyuló távol-keleti beszállítók miatt 2011 óta egyre több cég viszi haza a gyártást –állapította meg a BCG –, elsősorban a beszállítói hálózatot övező kockázatok miatt, de számos egyéb tényező (mint az emelkedő bérköltségek) is a visszatérés mellett szól. Egy, a fél világot átszövő beszállítói hálózat kezelése és működtetése sokszor nehéz helyzet elé állítja az anyacéget, és ezzel szembesül most a Harley-Davidson is.

Bár a motorkerékpár-gyártó a második negyedévben jó eredményeket ért el, részvényárfolyama mégis hat százalékot esett arra a bejelentésre, hogy magas profittartalmú motorjaikból az idén a tervezett 280 ezer helyett csaknem tízezerrel kevesebbet tud csak piacra dobni az ellátási zavarok miatt. Így csupán 3,5 százalék körüli lehet az éves forgalombővülés a darabszám tekintetében. A modellfrissítések csúszása mellett az idei rideg téli időjárás sem kedvezett az eladásoknak.

Ráadásul több elemző már kannibalizmust emleget, mivel a Harley árban túl közel pozicionálta egymáshoz a már kapható, de szerény eladási adatokat felmutató Sportstert és a még nála is olcsóbb Streetet, amelyek úgy tűnik, cégen belüli riválisokká váltak. Az eladások a második évben befagytak, 90,2 ezer Harley-Davidsont adtak el világszerte, ebből 58,2 ezret az Egyesült Államokban. Mindkét adat gyakorlatilag megegyezik az egy évvel korábbival. A befektetőket leginkább érdeklő nyereség azonban javult, méghozzá 30,1 százalékkal 354 millió dollárra – írja a Reuters. Mindezt 12 százalékkal magasabb, kereken kétmilliárd dolláros árbevétel mellett érték el.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.