Készül a segélycsomag a GM-nek és a Chryslernek

Formálódik a szövetségi segélycsomag a csőd szélén álló General Motors (GM) és Chrysler amerikai autógyár megsegítésére, előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni, értesült a Fox News hírcsatorna.

Henry Paulson pénzügyminiszter kedden azt mondta a tévének, hogy „útban van a segítség Fehér Házból" a két autógyárnak, miután a szenátusban a múlt héten elbukott a demokraták által kezdeményezett, 14 milliárd dolláros mentőterv. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét, és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit. A miniszter nem utalt rá, hogy mikor jelenthetik be a hiteleket, de leszögezte: az autóipar összeomlása ártana a gazdaságnak.

- Van még egy kis időnk, nem halogatjuk a döntést, alaposan átgondoljuk a kérdést - mondta Paulson, aki korábban mereven elzárkózott attól, hogy a 700 milliárd dolláros bankmentő csomagot a pénzügyi szférán kívüli vállalatok megsegítésére is felhasználják. Ám most azt mondta: ebből a pénzkeretből segíthetik ki az autógyárakat, amelyek működése nagyon fontos a pénzügyi rendszer, a gazdaság egésze szempontjából is.

Carl Levin michigani demokrata szenátortól úgy értesült a tévécsatorna, hogy a GM várhatóan 8 milliárdos, a Chrysler pedig 7 milliárdos sürgősségi hitelt kap, és az autóipar átalakítását felügyelő kormányzati válságmenedzser maga a pénzügyminiszter lesz. Levin szerint az amerikai gazdaság sérülékeny helyzetben van, az autógyárak hosszú távú életben maradását biztosítani kell.
A GM és a Chrysler néhány hete jelezte: szövetségi segítség hiányában már az év végén elveszthetik fizetőképességüket.

Bush az elnöki repülőgép, az Air Force One fedélzetén, útban Irakba és Afganisztánba hétfőn úgy nyilatkozott: az autógyárak hirtelen csődje katasztrofális hatással járna a gazdaságra nézve. Dick Cheney alelnök egy rádióinterjúban hasonlóan értékelte a helyzetet, kijelentette: félő, hogy súlyos megrázkódtatás érné a gazdaságot az autóipar összeomlása esetén.

Dana Perino, a Fehér Ház szóvivője viszont azt mondta kedden: nem várható gyors döntés az autóipari hitelek ügyében, és az érintett feleknek jelentős engedményeket kell tenniük. Kifejtette: a részvényeseknek kemény döntéseket kell hozniuk azért, hogy a csőd fenyegette cégek versenyképesek legyenek.

A három nagy detroiti autógyár közül a Ford helyzete viszonylag jobb: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően csak védőhálóra, 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.