Kész a vasút: Kelenföldtől Tárnokig

A vonatok eddig is közlekedtek rajta, de immár hivatalosan is kész a felújított vasúti pálya Kelenföld és Tárnok között. Ha szerelvények ezen a vonalon ezután is rendszeresen késnek, netán azonos vágányon egymással szemben haladnak, a felelősöket már nem az építőknél kell keresni.

Elkészült a Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújításának második üteme is - jelentette be közös közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A Kelenföld és Tárnok között elvégzett korszerűsítési munkálatok kivitelezésének nettó összege 30,9 milliárd forint. A beruházást a kormány közlekedés területén megindított választási kampányát vezető Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár adta át szeptember 27-én, Tárnokon.

A közel 70 kilométeres teljes Kelenföld-Székesfehérvár vonalszakasz korszerűsítésének célja az érintett települések megközelíthetőségének javítása, a vasúti személy- és áruszállítás részarányának növelése, a 7-es főút és az M7 autópálya tehermentesítése. Az átépítés javítja az elővárosi és régiók közti közlekedés feltételeit, gyorsítja a Velencei-tó és a Balaton térségének elérhetőségét. A Tárnok és Székesfehérvár között nettó 54,8 milliárd forint értékben felújított pályarészt tavaly decemberben adták át.

A közlemény szerint a 26 kilométeres Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz az V. páneurópai korridor és az elővárosi közlekedés egyik kimagasló forgalmat bonyolító része. A rekonstrukció során átépítették a kelenföldi, tárnoki és nagytétényi állomásokat, az albertfalvai, budafoki, Érd alsó és tétényligeti megállóhelyeket. Nagytétény állomás utasforgalmi szerepét a Kastélypark nevű új megállóhely veszi át. A szakaszon a meglevő vasúti pálya átépítése mellett új második vágányt alakítottak ki. Kelenföldön közvetlen aluljárós összeköttetés jött létre a peronokról a leendő 4-es metróhoz. Még idén üzembe helyezik az utazóközönség kényelmét szolgáló jegykiadó automatákat, térfigyelő rendszereket, interaktív információs oszlopokat is.

Az új pályaszerkezetnek köszönhetően a vonatok az eddig óránként 40-60 kilométeres sebességkorlátozással terhelt vonalon 120-160 kilométeres tempóval közlekedhetnek majd a 15,4 milliárd forintos biztosítóberendezési munkálatok év végi befejezése után. Az óránként 160 kilométeres pályasebesség alkalmazását az ETCS 2 rendszer 2015 szeptemberére tervezett átadása teszi lehetővé. A két szakaszban elvégzett felújítás eredményeképpen a gyors és IC vonatok 39 perc, a zónázó vonatok pedig az évekkel ezelőtti 1 óra 19 perc helyett 53 perc alatt teszik meg a Kelenföld–Székesfehérvár távolságot 2013 decemberétől. És az ígéretek szerint a menetidő 2016-tól tovább rövidülhet.

A NIF közölte: a beruházás folytatásaként megújul az elsősorban nyaranta nagy forgalmat bonyolító, Keszthelyig tartó dél-balatoni vasútvonal is. A két ütemre bontott fejlesztés kivitelezési közbeszerzései jelenleg zajlanak. Az eljárások eredményes lezárása esetén a munkálatok jövő tavasszal megkezdődhetnek Lepsény és Balatonszentgyörgy között, összesen 75 kilométeren. A teljes Balaton-parti szakasz korszerűsítése 2015 nyarára befejeződhet. Részben a most átadott fejlesztés nyomán két év múlva akár már 80 perc alatt Siófokra, 160 perc alatt Keszthelyre érhetnek a fővárosból a vonaton utazók.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.