Késik a román szuperexpressz
Együttes kormányülésen írták alá a román és a magyar kormány képviselői 2007 novemberében a Budapest-Bukarest-Konstanca (Constanta) nagysebességű vasútvonal megépítéséről szóló megállapodást. A Gardianul című lap szerint azonban a nyugat-európai országok felől Bécsig vezető vonal keleti meghosszabbításának előkészítésével a román állami vasút, a CFR SA késében van.
A román vasút meg nem nevezett illetékeseire hivatkozva a lap emlékeztet arra, hogy a román közlekedési minisztérium tavaly a magyar és az osztrák közlekedési szaktárcákhoz intézett levelet: ebben a bukaresti minisztérium azt kérte, hogy partnerként vegyenek részt a projektben. A felek egyetértettek ezzel, mi több, jóvá is hagyták egy tavaly októberben megrendezett bukaresti tanácskozáson, hogy Románia koordinálja a projektet.
A CFR SA illetékesei elismerték, hogy késésben vannak a szükséges dokumentáció beterjesztésével a strukturális alapok megpályázására. A tavaly októberi tanácskozás óta Bukarest nem tartotta be az akkor megállapított ütemtervet. A munka 2008 november végi romániai parlamenti választások miatt akadt el.
Románia 200 millió euróra pályázhat a nagysebességű vasútvonal megépítésének elkezdéséhez. A CFR SA illetékesei szerint Romániának március végéig kellene benyújtania a háromoldalú együttműködésről szóló dokumentációt ahhoz, hogy egyáltalán pályázhasson uniós támogatásra. A román szakasz megépítésének költségei elérhetik a nyolcmilliárd eurót.