Kemény fellépésre készülnek a taxisok az Uber ellen

Mutyiba szolgáltatni, mindent kikerülve – foglalta össze az Uber lényegért Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke akkor amikor a szakmai szervezetekkel az országos taxisrendelet megszületését szorgalmazta. A fuvarozók gyanúja szerint az igazságügyi miniszter blokkolja a rendelet megszületését, a taxisok pedig nem tolerálják sokáig az Ubert.

A kialakult helyzetben gyorsan kell lépni – mondta Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Szövetségének főtitkára, amikor arról beszélt, levelet írtak Orbán Viktornak azért, hogy végre szülessen meg az új taxisrendelet. Amiről egyébként tegnap egyeztettek a minisztériumban, s elmondásuk szerint Tasó László államtitkár kifejtette: a taxisokat meg kell védeni, s hogy a „szaktárca nem tartja megengedhetőnek, hogy bármilyen szolgáltatási tevékenység esetében indokolatlan kedvezményeket adjunk valójában azonosítatlan szereplőknek".

Peredi Péter feltételezése szerint a rendelet megjelenését az igazságügyi minisztériumból korlátozzák. - Megjelent egy engedély nélküli tevékenységet végző kör. Az Uber késleltetné a rendelet bevezetését? Ezt alátámasztja, hogy a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda látja el az Uber ügyvezetőinek kézbesítési megbízotti képviseletét. Trócsányi miniszter úr azt hangoztatja, hogy már semmi köze az ügyvédi irodájához, de ez csak a látszat – mondta Peredi Péter.

Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke szerint a rendelettervezet nem tiltaná az Ubert. Peredi Péter úgy fogalmazott, hogy nem engedné. Valójában arról van szó, hogy ugyanolyan feltételeket írna elő az Ubernek is, mint a jelenlegi fuvarszervezőknek, azaz kötelező engedélyt, diszpécserszolgálatot, s számos olyan dolgot, amivel az Uber nem rendelkezik, hiszen például, náluk a diszpécserszolgálat funkcióját egy mobiltelefonos applikáció látja el.

A taxis szervezetek az Uber miatt azonnali problémamegoldást kértek a kormánytól. Mondván, az Uberesek engedéllyel nem rendelkeznek, de taxi szolgáltatásokat nyújtanak. Azt nem tudták megmondani, hogy mennyivel esett vissza a taxis fuvarszervezők forgalma az Uber megjelenése óta, de álláspontjuk szerint az Uber és a hasonló szolgáltatók hatalmas szerepet hasítottak ki a piacból.

A csütörtöki spontán taxisdemonstrációt számtalanszor szóba hozták, mint annak bizonyítékát, hogy a taxisoknak elegük van. Sokszor leszögezték, hogy a múlt heti akció nem volt szervezett, de kiemelték azt is, hogy ha a helyzet nem oldódik meg, hasonló tiltakozó akciókra kell számítani. - Miért kellett Párizsban repteret lezárni a taxis kollégáknak, hogy a kormányzat végre felébredjen? - hozott nemzetközi példát Metál Zoltán.

A jelenlegi helyzet problémája, hogy a ma hatályos rendelet nem tartalmazza a fuvarszervezőkre vonatkozó előírásokat, ez kiskapu az Ubernek. A taxisok álláspontja szerint viszont a sofőrök ettől függetlenül engedély nélküli tevékenységet végeznek, s ha rajtakapják őket, az hatszázezer forintos bírságot jelenthet nekik.

Jogi lépéseket is tettek az érdekképviseletek, ám ennek részleteit nem fejtették ki. Azt is hozzátették, hogy nem céljuk kiszorítani az Ubert a piacról, de mindenki számára egyenlő feltételeket szorgalmaznak. 

A budapesti taxisrendelet nem érte el azt a célját, hogy a hiénákat kiszorítsa a piacról – válaszolták kérdésünkre, hozzátéve: reményeik szerint idén megkezdik az egyeztetést a szabály módosításáról. Az egységes arculat és a taxisok nyereséges munkája ugyanakkor, mint cél teljesült, igaz, arra a kérdésünkre nem válaszoltak, hogy ár-érték arányban megfelelő-e a budapesti taxis szolgáltatás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.