Kelet felé terelné a befektetőket a kormány
A szerződésben vállalt létszámnál 15-20 százalékkal több munkahelyet teremthetnek a magyarországi autógyártók az újonnan induló beruházásaiknál – véli a korábbi beruházások tapasztalatai alapján Becsey Zsolt, a nemzetgazdasági tárca külgazdasági államtitkára, aki az Audi illetve az Opel minap bejelentett támogatási konstrukciója apropóján nyilatkozott lapunknak.
Az államtitkár szerint a most induló beruházások esetében jóval alacsonyabb – 6, illetve 6,8 millió forint – az egy munkahelyre eső állami szubvenció mértéke, mint a korábbiaknál: például a Hankook dunaújvárosi gyárában végrehajtott beruházás első két fázisában több mint 10 millió forintra jön ki egy munkahely. A Mercedes kecskeméti egységében pedig 7,2 millióra – közölte Becsey, aki azonban felhívta a figyelmet: ahogy az autógyártóknál, úgy itt is igaz, hogy a teljes létszámra (tehát a szerződésben foglaltak felettire is) vetített támogatás mértéke alacsonyabb.
A következő hónapokban újabb bejelentésekre lehet számítani: az államtitkár szerint 10-15 beruházóval folynak a tárgyalások, amelyk 3-6 hónapon belül lezárulhatnak. Az érintett ágazatok közül a gépgyártást, az it-technológiát a játékgyártást és a szolgáltató szektort említette meg, de a zöld iparban, a napelemgyártás területén is születhet befektetés. Az államtitkár várakozása szerint idén több mint 7000 munkahely létesítéséről születhet beruházói döntés – tavaly közvetlenül 6000 álláshelyet létesítettek a beruházók.
A tárgyalások során két kiemelt szempontot tart szem előtt a kormány: a magyar beszállítói hányad növelését, valamint azt, hogy a befektetők az ország keleti felében telepedjenek le. A beszállítók esetében egyfajta katalizátor szerepet próbál ellátni a kormány: mivel az uniós normák miatt nem lehetséges a magyar cégek preferálására bírni a befektetőket, ezért olyan beruházói kooperációs szerződéseket kötnek velük, amely alapján a cég köteles a szabad beszállítói kapacitásokról tájékoztatni a kormányt, az pedig közvetíti ezeket az információkat a magyarországi cégek felé. – A cél az – mondja Becsey Zsolt –, hogy létrejöjjön egy erős, több tucat magyar vállalkozást tömörítő beszállítói kör.
Ami a földrajzi orientációt illeti, a kormány újragondolja a régiók közti differenciálási szabályokat a támogatási politikában. Vagyis az eddiginél nagyobb arányban részesedhetnek a készpénzes illetve az adókedvezmény alapú támogatásban a Magyarország déli és keleti felében munkahelyeket teremtő cégek. A támogatási arány elérheti akár a 100 százalékot is a valóban depresszív kistérségekben. A megváltozott feltételekről kormányrendelet készül, de már most e koncepció szerint tájékoztatják a beruházási szándékkal érkezőket, akik eddig inkább a nyugati országrészhez, illetve a főváros térségéhez ragaszkodtak. Az Opel és az Audi esetében erre még nem volt lehetőség, tekintve, hogy ezekről a beruházásokról még az előző kormányok idején elkezdődtek a tárgyalások – mondja az államtitkár, aki szerint a módosításról ugyan nemzeti hatáskörben lehet dönteni, de tájékoztatni fogják róla az EU-t.