Kátyúban a kormány: az utakra nincs elég pénz
Újabb ötven milliárd forintot fordít az országos közúthálózat gerincét képező főutak rendbetételére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – jelentette be Tasó László. A szaktárca infrastruktúráért felelős államtitkárának közlése szerint a rendelkezésre álló keretből 2015 őszéig "több mint 500 kilométernyi főút válhat biztonságosabbá, miután döntés született a nyomvályúk, úthibák és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó program második ütemének megindításáról". Vagyis töredéke annak a 16,2 ezer kilométernyi útnak, amely az Országos Közúti Adatbank (OKA) utoljára idén június 15-én lezárt adatai szerint egyértelműen rossz állapotú.
Az önkormányzati választásokra készülő kormány programja mindenesetre még akkor is komoly ígéret, ha forrásai valójában még az utak állapotromlásának megállításához sem elegendőek. Ehhez ugyanis a következő egy évtizedben legkevesebb évi 300 milliárd forintot kellene elkölteni az állami közutakon. Ráadásul ennek az összegnek a döntő hányadát is a hivatalos minősítési rendszer terminológiája szerint még "tűrhető" állapotú 6500 kilométernyi főút rendbetételére kellene fordítani.
A labdarúgó stadionok építését támogató kabinet fejlesztési minisztériumának azonban ennyi pénze eddig sem volt az országos közúthálózatra. Az NFM közlése szerint legalábbis az utak burkolati hibáinak felszámolására tavaly elindított program első ütemének keretében, mintegy 35 milliárd forintból 570 kilométernyi főúti és mellékúti szakasz megújítására futotta. Méghozzá úgy, hogy a munkálatokat 535 kilométeren már be is fejezték.
A most meghirdetett 50 milliárd forintos program beruházásairól egyelőre nem sokat lehet tudni. A tételes projektlistát a közútkezelő szakmai javaslata alapján, a közeljövőben kinevezendő útügyi biztosok bevonásával, októberben véglegesíti a szakminisztérium. Mindennek megalapozásához a legrosszabb állapotú szakaszokról a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatóságai készítenek összesítést.
A programba kerülő utak listájának összeállításáig be kell érni annyival, hogy míg a felújítások előző körében számos alsóbb rendű útszakasz is megújulhatott, a folytatás kizárólag a forgalmasabb, egy, kettő, illetve három számjeggyel jelölt főutak megerősítését célozza majd. A program fedezetét a 2007-2013-as pénzügyi időszakban még le nem kötött vagy a beruházások során megtakarított uniós közlekedésfejlesztési források biztosítják.
És nagy eredmény az is, hogy a szakminisztériumban leírták: a "burkolat hibái komoly baleseti veszélyforrást jelentenek a közlekedők számára. A kátyús, nyomvályús utakon az őszi, téli csapadékos, fagyos időjárás miatt sokszorosára nőhet a kockázat".