Szigorúan ellenőrzött átjárók - kaszáltak a rendőrök
A MÁV Zrt. és a rendőrség a balesetek megelőzése érdekében fokozott ellenőrzést tartott az ország 38 kiemelten veszélyes vasúti átjárójában április végén. Az ellenőrzésre kijelölt helyszíneket a vasútbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai, a baleseti statisztikák és az áthaladó forgalom nagysága alapján jelöltek ki. Budapesten négy, az ország többi területén megyénként két-három helyszínen ellenőrizték a közlekedőket. Az akcióban a vasúttársaság csaknem hatvan biztonsági szakértője több mint ötezer közúti járművet ellenőrőzött.
Az akció kiterjedt a fénysorompók, jelzőkészülékek és jelzőtáblák állapotának ellenőrzésére is. A szakértők megállapították, hogy a vasúti biztosítóberendezések az útátjárókban jól működnek, azonban a közúti jelzőtáblák több helyen rongáltak és hiányosak, illetve néhány kereszteződés útburkolatának nem megfelelő a minősége.
Az útátjárós balesetek legfőbb oka a MÁV álláspontja szerint az autóvezetők figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése. A leggyakoribb szabálysértések a tavalyi ellenőrzések óta nem változtak: sebességtúllépés az áthajtáskor, illetve a fénysorompó tilos jelzése ellenére vágányokon való áthaladás. A gépjárművezetők negyede nem kapcsolta be biztonsági övét, egytizede pedig szabálytalanul – headset vagy kihangosítás nélkül – mobiltelefonált vezetés közben.
Gyakori, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok sokszor kikerülik a leengedett sorompót, a gyalogosok pedig általában nem veszik figyelembe a fénysorompó és a félsorompó jelzéseit
A közlekedőket érintő személyi sérüléseken túl mindez súlyos anyagi és erkölcsi kárt okoz a MÁV-nak. A vasúti átjárókban történt balesetek miatt 2010-ben 345 vonat több mint 18 ezer percet késett, ami átlagosan egy-két órás várakozást jelentett a vonaton utazóknak.
Sorompók, ellenőrzések
A MÁV közlése szerint Budapesten, Rákosrendező és Rákospalota-Újpest állomások közötti fénysorompó tilos jelzése ellenére 26 gépjárművezető haladt át az útátjárón. A rendőrök egy feljelentést és két figyelmezetést alkalmaztak kerékpárosokkal szemben.
Gödöllő állomás vasúti útátjárójában a rendőrök nyolc gépjárművet ellenőriztek, két gépjármű vezetőjét figyelmeztették és egy gépjárművezetőt ötezer forintos helyszíni bírság fizetésére köteleztek.
Jászberény állomáson egy járművezetőt jelentettek fel, mert a fénysorompó tiltó jelzése ellenére haladt át, három kerékpárost figyelmeztettek a helyszínen, mivel nem a kerékpárutat használták.
A dél-dunántúli, Pécs környéki átjárókban a közlekedésrendészeti szabályokat az ellenőrzések idején nem sértették meg, a közúton közlekedők tilos jelzésen nem haladtak át, ezért rendőri intézkedésre nem volt szükség.
A dél-alföldi megyékben a rendőrök 20 gépjárművezetőt állítottak meg és ellenőriztek. Tilos jelzés ellenére öt jármű haladt át a szegedi rendező pályaudvar fény és félsorompóval biztosított útátjárójában.
Debrecen környéki ellenőrzések során a tilos jelzésen négy közúti jármű ment át, vasúti átjárón áthaladáskor összesen 92 szabályszegést követtek el. A rendőrség 58 feljelentést tett, 34 helyszínbírságot, figyelmeztetést alkalmazott a szabálytalankodókkal szemben. Püspökladány Baross utcai sorompójában 24 kerékpárost figyelmeztettek a rendőrök, mert a forgalommal szemben haladtak.
Miskolc-Tiszai pályaudvar sorompójánál a rendőrség négy helyszíni bírságot szabott ki kanyarodási szabályok be nem tartása miatt. Három gyalogost figyelmeztettek a közlekedési szabályok betartására.
Füzesabony és Maklár között a vasúti átjáróban a rendőrök öt gépjárművezetőt figyelmeztettek relatív gyorshajtás miatt. Nyékládháza vasúti átjárójánál egy segédmotoros kerékpáros az útátjárón a tiltó jelzés ellenére megállás nélkül áthaladt, ezért a rendőrség szabálysértési feljelentést tett ellene.
Szombathelyen jelentősebb szabálysértést, piroson áthajtást nem történt, sebességtúllépés három esetben fordult elő.