Karcsúsítanak a piacvezetők
falseBácsi Róbert László |
Összevonja két hazai cégét a British American Tobacco (BAT). A British American Tobacco Magyarország Dohánykereskedelmi Kft. alá rendelt feladatokat átveszi a BAT Pécsi Dohánygyár Kft., majd a cég tervei szerint idővel megszűnik a Dohánykereskedelmi Kft. Így a gyártó cég kapja meg a kereskedelmi és disztribúciós feladatokat is. Tóth Attila szabályozási és kormányzati kapcsolatok vezető elmondta: az átszervezés kisebb mértékű leépítést is jelent, ezért a cég megválik néhány területi értékesítőjétől és szerződéses munkatársától is.
Tóth Attila szerint a mostani átszervezés a BAT világszerte zajló hatékonyságnövelő programjának a része, s nincs kapcsolatban a magyar dohánypiac az utóbbi egy évben érzékelhető súlyos forgalomcsökkenésével, átszervezésével. Mint arról írtunk: a trafikrendszer bevezetése – ami az eladási pontok csökkentésével és a cigaretta gyártói árrésének megemelésével járt –, továbbá az adóváltozások nyomán megdrágult füstölnivaló miatt jelentősen csökkent a piacra dobott dohányáru mennyisége. Ennek mértéke egyes területeken eléri a 20-30 százalékot is.
A szóvivő hangsúlyozta, hogy elsősorban szintén a globális hatékonyságnövelő program részeként, kisebb részben a kiskereskedelmi rendszer megváltozása, valamint a forgalomcsökkenés hatásaira válaszul a cég már tavaly novemberben átszervezte a működését. Ennek velejárójaként akkor leépítéseket jelentett be: 180 munkatársuktól kellett megválniuk. A mostani összevonás és a néhány fős elbocsátás már a cég finomhangolását szolgálja.
Bár a többi dohánycég nem közölt konkrét számokat, úgy tudni, hogy másutt is napirenden lehet az átszervezés. Korábban a BAT nagy vetélytársáról, a Philip Morrisról terjedt a piacon hír, hogy a BAT-tal egy időben az átszervezés miatt kisebb leépítésre kényszerült. (A PM nem kívánta kommentálni az értesüléseinket.)
Annyi bizonyos, hogy a dohánycégek mérlegén komoly nyomot hagyott a trafikrendszer: a BAT Dohánykereskedelmi Kft. árbevétele 187 milliárdról 151 milliárdra esett, de a Philip Morrisnál is 193-ról 183 milliárdra karcsúsodtak a bevételek, ami a jelentős cigarettaár-emelést hozzászámolva több tíz százalékos árumennyiség-csökkenést jelent. A visszaesés főleg a gyári cigaretta eladásaira vonatkozik. Iparági forrásokból úgy tudni, hogy a sorozatos cigarettaár-drágulás nyomán mára a magyar fogyasztók fele állt át a fajlagosan olcsóbb töltős termékekre, elsősorban a sodrós dohányra.
Emellett – bár erről nehéz kézzelfogható adatot szerezni – a GfK Hungária Piackutató legutolsó felmérése a feketepiac drasztikus megerősödését mutatta, a forgalomnak a múlt nyáron még nyolc százalékát tette ki a zugáru, ez a téli hónapokra 12 százalékra nőtt. Iparági becslések szerint azonban azóta már ez is meghaladott állapot, a fekete piac már ennél is nagyobb lehet.