Kamionosok, figyelem! Több a fizetős út, de van bírságriasztás
Változásokat hozott az október a közúti fuvarozók számára bevezetett elektronikus útdíjrendszerben. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. közlése szerint a HU-GO díjköteles úthálózatán néhány kisebb szakaszkorrekciót hajtottak végre, és felkerültek a fizetős hálózat térképére az elmúlt időszakban átadott útszakaszok is. Így a hónap elejétől a kamionosoknak fizetniük kell az M30-as, M60-as, és az M85-ös gyorsforgalmi utak egyes szakaszai, és díjkötelessé vált az 55-ös, a 62-es, és a 306-os út néhány kilométere is. A fizetős utak együttes hossza 6690 kilométerről 6710 kilométerre bővült.
A NÚSZ közlése szerint a változások a fedélzeti eszközzel, OBU-val közlekedő közúti fuvarozók számára nem hoztak felkészülést igénylő feladatot. A HU-GO kamionokra telepített berendezései ugyanis a most fizetőssé vált húsz kilométernyi útszakaszon is automatikusan rendezik az útdíjszámlát.
A viszonylati jeggyel közlekedőknek viszont érdemes figyelniük, mert az útvonaltervező már az újonnan átadott útszakaszokra is tervez, így a szokásos kiindulási és célállomás között a megszokotthoz képest változhat az útvonalterv.
A nemzeti útdíjszedő július 15 óta elektronikus értesítést küld a HU-GO rendszerében regisztrált, a bírságriasztást funkciót aktiváló kamionosoknak. Eddig a mintegy 55 ezer regisztrált szakvállalkozás 15 százaléka vette igénybe az új szolgáltatást. Az ingyenes alkalmazás a várakozások szerint népszerű lesz, mert használóit a rendszer azonnal figyelmezteti saját tévedéseikre. Legyen az téves környezetvédelmi besorolás vagy helytelen tengelyszám-beállítás, a kamionos elektronikus értesítést kap a bírságolásra okot adó hibáról.
Ami jól jöhet, mert a bírságolás rendje nem változott. A NÚSZ fix ellenőrző kapui és mobil adatgyűjtő járművei által végzett ellenőrzés során megállapított jogosulatlan úthasználat adatait zárt rendszerben továbbítják a rendőrségnek. A hatóságnak kilencven napja van a bírság kiszabására. De mert az útdíjtörvény értelmében egy jármű nyolc óránként újra bírságolható, a fuvarozók egyetlen tehergépjármű rossz felhasználói beállításának javításával naponta közel félmillió forintot spórolhatnak.