Kalkulál a lejtmenettel
Domborzati navigációval összehangolt motor- és váltóvezérlés |
Az Év kamionja címet elnyert Volvo FH-modellcsalád Euro6-os dízelmotorokkal készül, és az I-See technológiának köszönhetően 5 százalékkal tisztább és takarékosabb elődjénél, mert elektronikusan rögzített információk alapján figyelembe veszi a betáplált célállomás útvonalának domborzati viszonyait, és a navigáció segítségével automatikusan optimalizálja a fokozatváltást, a sebességet és a kiegészítő fékezést, attól függően, hogy melyik a leggazdaságosabb ritmus emelkedőn és lejtőn haladva.
Már egész Kelet-Közép-Európa területén is használható a Scania Active Prediction: a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó rendszer az Opticruise automatizált sebességváltó Economy üzemmódjával együtt akár öt százalékkal is csökkenhet a tehergépkocsik átlagos üzemanyag-fogyasztása.
Az Active Prediction menet közben a GPS-pozíció, illetve a navigációs elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét, majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, a profi gépkocsivezetők stratégiáját követve.
Emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni. Az emelkedőn a legmagasabb optimális sebességi fokozattal halad, majd a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, és csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja kigurulni a járművet.
A francia–japán Renault–Nissan Alliance a személyautók után a kisteherautók piacán zöldre hajt: a Nissan 71 ezer személyautója után bemutatta a Leaf fődarabjaira épülő Atlas villanyfurgont, mely a városi szállításban kaphat jelentős szerepet.
A partner Renault Trucks már 2010 májusában forgalomba állította az első teljesen elektromos Maxity teherautót, melynek nulla a károsanyag- és zajkibocsátása. A villanymotor optimalizálásának, valamint a fékezéskor visszanyert és a lítiumion akkumulátorok újratöltéséhez használt energiának köszönhetően a két tonna teherbírású jármű egy töltéssel 70–100 kilométeres útra képes, akár 90 km/órás sebességgel, mindez a használattól, a terheléstől és persze a forgalmi viszonyoktól is változhat.