Júniusig tabu téma a csőd a GM-nél
A járműipari konszern vesztesége csaknem kétszeresére nőtt, eladásainak értéke viszont felére csökkent az egy évvel korábbihoz képest az idei év első negyedévben. A veszteség 6 milliárd dollár lett, az árbevétel 22,4 milliárd dollár. Az autógyártás vesztesége 5,2 milliárd, ebből az Egyesült Államokban képződött 3,2 milliárdnyi.
A GM készpénzkiadásai a beszámolási időszakban több mint 10 milliárd dollárral nőttek, miközben az amerikai kormányzattól - kölcsöntámogatás formájában - 15,4 milliárd dollárnyit kapott. Csőd esetén az állami kölcsöntámogatás mértéke 45,4 milliárd dollárra emelkedne.
A kormányzat és a GM korábbi megállapodása értelmében az óriási - 2004 óta halmozottan 88 milliárd dolláros - veszteséget és adósságot cipelő cégnek június 1-ig kell elkészítenie átalakítási tervét, ha ezt nem fogadják el, akkor csődvédelmet kell majd kérnie. A cég április végén jelentette be, hogy elbocsát 21 ezer alkalmazottat, megszünteti a Pontiac márkát és törzsrészvényeket ajánl hitelezőinek az adósság elengedéséért cserébe. Bejelentette azt is, hogy 6000 márkakereskedéséből 1100-at bezár - írja az MTI.
Az Obama-kormányzat már korábban jelezte, hogy átvenné az átalakított vállalat legalább ötven százalékát, és valószínűleg fenntartaná a jogot a GM igazgatóinak a kinevezésére.
A The Washington Post értesüléseit cáfolta a pénzügyminisztérium, hangsúlyozva, hogy nem áll szándékában a jövő héten a csődeljárás elindítására kényszeríteni a detroiti autógyártót. Mindenképpen megvárják az átalakítási tervet, csak annak elemzése után tudnak felelősségteljes döntést hozni a General Motors jövőjéről. Az új stratégiát részlezető jelentést viszont június elsejéig biztosan nem kapják meg - írja a Reuters.