Jövőre sem lesz áfa csökkentés

Az országvédelmi jelzővel ellátott 2012-es költségvetés a már régóta ismert számokra épül, azokon tehát nem változtattak, de a 268 forintos euróárfolyam mellett készített büdzsé mellé felvázoltak egy 280-as, és egy 300-as árfolyamra épülő forgatókönyvet is.

Valamennyi esetben tartható lesz a költségvetés – húzta alá Matolcsy György, aki ennek egyik garanciájaként emlegette az uniós források jobb felhasználását. Ezt rendkívül fontosnak tartotta, ezért a sajtótájékoztatón öt alkalommal ismételte meg, hogy az idei 1200 milliárd forintos uniós forrás felhasználás jövőre 25 százalékkal, 1500 milliárdra emelkedik, s emiatt a beruházások akár három százalékkal is növekedhetnek.

A nyugdíjakat az inflációnak megfelelően 4,2 százalékkal emelik, miközben a nyugdíjkasszát „kétlábasítják”,  azaz a bevételek erejéig fizetnek csak nyugdíjat: az idei 3000 milliárdhoz képest csak 2550 milliárdot. Kisöprik a kasszából a nem nyugdíjhoz kötődő, de innen finanszírozott tételeket, és a korhatár előtti nyugdíjasok – akik Matolcsy szerint nem is nyugdíjasok -, valamint a rokkantnyugdíjasok járandóságát.

Ezeket a központi költségvetés adóbevételeiből finanszírozzák, s erre 2013-től egy szociális alapot hoznak létre, amely az összes létező ilyen jellegű kifizetés forrása lesz a gyestől a temetési segélyig. Az adóbevételekről szólva a behajtás erősítését és a trükközések megszüntetését, továbbá az arányos adórendszer 2012-es teljes körű bevezetését emelte ki.

Matolcsy elzárkózott a kedvezményes adókulcs alá sorolt élelmiszerek körének bővítésétől, s a kulcs esetleges csökkentését is ellenzi. Az adóváltoztatások közül az áfa 25-ről 27 százalékra növelése mellett szólt a gépkocsik átírási illetékének növeléséről, ebből 6,5 milliárdos pluszt remélnek és teljesítmény-alapon fogják differenciálni a tételeket.

A biztosítási adó bevezetése dán modellen alapul, az ebből várt 20 milliárd forintos a biztosítóktól szedik be, ők pedig átháríthatják az autósokra. Az áthárítás megelőzésére a miniszter azt javasolja az autósoknak, hogy vezessenek balesetmentesen.

Hogy a közösségi közlekedésben megspórolandó negyven milliárd forint honnan jön és milyen kedvezmények vonnak el, arra Matolcsy nem tudott válaszolni. A közigazgatásban csupán 5,5 ezres „hatékonyságnövelő leépítés” lesz, de aki elküldenek az jól jár, mert vagy nyugdíjba megy, vagy átképzik, vagy vállalkozó lesz. Utóbbihoz még pénzt is adnak neki.

A versenyszférába - Matolcsy szavaival - „kiáramoltatott” dolgozók után 50 százalékos társadalombiztosítási járulékot kell csak fizetnie a munkáltatónak, sőt, aki rokkantnyugdíjast hoz vissza a munka világába, az 100 százalékos tb-járulékmentességet élvez – csillantotta fel a lehetőséget a miniszter. Azt már elfelejtette hozzátenni, hogy a felezés és az ingyenesség hány hónapra szól.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Giró-Szász András kormányszóvivő a költségvetésről szóló sajtótájékoztatón
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Giró-Szász András kormányszóvivő a költségvetésről szóló sajtótájékoztatón a Parlamentben. 2011.09.30. Fotó: Móricz Simon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.