Szédületes karriert futott be a csupán négy évvel ezelőtt alapított Xiaomi, amely a második negyedévben megháromszorozta kínai okostelefon-eladásait, s ezzel hazai pályán letaszította trónjáról a globális piacvezető dél-koreai Samsungot.
Jöttem sehonnan, Xiaomi a nevem…
A cég 15 millió mobilt értékesített az áprilistól júniusig tartó időszakban, s ezzel helyi részesedése 14 százalékosra hízott – jelentette a Canalys piackutató. A Samsung 13,2 millió darabos forgalmával 12 százalékos részesedésre tett szert, s az ő gyengébb szereplése is kellett ahhoz, hogy 2011 záró negyedéve óta tartó egyeduralma most véget érjen. (Igaz, a dél-koreaiak továbbra is őrzik világelső helyüket, 26 százalékkal.)
Lei Jun, a Xiaomi alapító-vezérigazgatója és az eladási adatok Jason Lee / Reuters |
A harmadik helyen a szintén kínai Lenovo zárt 13 milliós darabbal. Az Apple eladásain a China Mobile-lal tavaly év végén kötött egyezség nagyot lendített, az előrelépés 58 százalékos, de a 6,8 millió eladott iPhone is csak 6 százalékos piaci részesedés megszerzéséhez volt elegendő.
A kínai gyártók előretörése elképesztő méretű és gyorsaságú, közülük is kiemelkedik az ár-érték arányát tekintve a Xiaomi, amely 2013 első félévében még csupán 7,03 millió mobilt adott el, míg az idén már 26 milliónál jár. A cég piaci értéke ennek megfelelően négyszeresére, tízmilliárd dollár körülire nőtt egy év leforgása alatt. És itt nem is állnak meg: a céget alapító Lei Jun jövőre százmillió okostelefon értékesítését tűzte ki célul.
A fő piacuk Kína marad – a termékek 97 százaléka itt talált gazdára -, de a feltörekvő országokban is villámgyorsan terjeszkedik a Xiaomi: Indiában a múlt héten startoltak, a sikerről csak annyit, hogy az Mi3-s modelljükre a nyitást követő öt másodpercen belül húszezer megrendelést adtak le. Brazíliai és oroszországi, törökországi, mexikói és indonéziai megjelenésük is előkészület alatt áll. A Xiaomi gyors piacszerzését nagyban segíti agresszív árpolitikája, s az internetes értékesítéssel a költségeit is alacsonyan tudja tartani. Honlapján pedig számos letölthető szolgáltatást kínál felhasználói számára.
A kínai piacot lassan gyakorlatilag kisajátítják a hazai cégek, a legjobb tízbe a Samsung mellett csupán az Apple tudott beférni. A Lenovo, a ZTE és a Huawei neve ismerősen cseng a magyar fül számára, de hamarosan az olyan gyártók nevét is érdemes lesz megtanulni, mint a Yulong, a BBK, az OPPO és a K-Touch. Kínában, a világ legnagyobb mobilpiacán a második negyedévben 108,5 millió készüléket adtak el, ez a teljes, 292,4 milliós globális forgalom 37 százalékát teszi ki.
Az okostelefonok iránti kereslet egyébként nem csak Kínában fokozódik, a teljes piacon 23 százalékos bővülést mutatott ki a Canalys. A Samsung piaci fölénye 32-ről 26 százalékra mérséklődött, de ez még így is több mint a duplája a mögötte 12 százalékos részesedéssel következő Apple-ének. Az átrendeződés itt is tetten érhető, a harmadik helyért már a Huawei (7 százalék) és a Lenovo-Xiaomi páros (5-5 százalék) vív csatát, amelyből rövid távon a Lenovo kerülhet ki győztesként, mivel a globális tizedik, és egyre jobban teljesítő Motorola mobilgyártó egységének folyamatban lévő megvásárlásával 8 százalék fölé tornászhatja részesedését.