Az Európai Unióban csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt személyautókat lehet forgalomba hozni november 1-jét követően. Az intézkedést a balesetek megelőzésében nagy jelentőségűnek tartják a magyar szakmai szervezetek is.
Jön az automata gumifigyelő
A Magyar Autós Szakmai Szövetség és a Magyar Gumiabroncs Szövetség az MTI-hez eljuttatott közleményében ismerteti, hogy az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer segítséget nyújt a gumiabroncs megfelelő nyomása – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzéséhez és megtartásához.
Ennek nemcsak a takarékosabb üzemelés, hanem a biztonságos közlekedés szempontjából is jelentősége van. Ha ugyanis az abroncsban túl magas a nyomás, a gumi élettartama csökken, az autó stabilitása és tapadása romlik, a futómű is gyorsabban kopik. Az előírtnál alacsony a nyomás esetén, az abroncs szintén jobban kopik, ugyanakkor az autó többet fogyaszt: 10 százalékkal alacsonyabb nyomás mintegy 10 százalékkal csökkentheti a futásteljesítményt.
A járműveknél kétféle rendszert alkalmaznak. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. Az autós így egy esetleges defektről még az előtt értesülhet, hogy az abroncsot tönkretenné.
Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb. Ez a rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, azonban a téli, illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert - jegyzik meg a közleményben. Hozzáteszik: az ilyen rendszerrel is ellátott autón célszerű olyan szakműhelyben végeztetni az abroncsok cseréjét, amelyek képesek a kalibrációra.
A közleményben megjegyzik: a direkt és az indirekt rendszer is bármilyen abroncstípusnál alkalmazható. A szakmai szervezetek jelezték: a tervek szerint 2015 júniusát követően a TPMS rendszer része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak.