Javul az e-kereskedelem, de a szép napok még messze vannak

A hazai webshopok 5 százaléka napi 50, vagy több megrendelést szolgál ki – derül ki az UNAS és az Olcsóbbat.hu friss e-kereskedelmi felméréséből. Az e-kereskedők háromnegyede kevesebb mint 10 rendelést kap naponta. Az viszont egyértelműen pozitív, hogy az interneten és a hagyományos boltokban, tehát „offline" is forgalmazók több mint negyede idén úgy nyilatkozott: online felületen már többet értékesítenek, mint hagyományos módon.

Tavaly a webáruházak több mint kétharmadának emelkedett a forgalma és növekedett vásárlói száma. Ezzel párhuzamosan az egyszeri vásárlásnál elköltött összeg, avagy a kosárérték szerény fejlődést növekedést mutat csak. A forgalom értéke és a vásárlók száma terén növekedésről beszámoló kereskedők fele szerint érdemben nőt a mobilról érkező forgalom. A stagnáló webáruházak harmada szerint is nőtt a mobilról érkező látogatók és vásárlók száma.

A kutatásban résztvevő webshopok kétharmadának 200-nál kevesebb látogatója van, naponta 6 százalékuk fogad több mint 1500 látogatót. A többség átlagos kosárértéke 6000 és 15000 forint közé esik. Tizedüké haladja meg a 30000 forintot. A válaszadó webshopok kínálatában a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok vannak jelen a legnagyobb arányban.

Az elmúlt időszakban a webshopok közel fele végzett nagyobb, vagy kisebb átalakítást az oldaluk működésében, míg közel ennyien változtattak az áruház kinézetén, megjelenésén. A 2013 előtt is működő webshopok ötöde mondta mindössze, hogy honlapján nem történt átalakítás, fejlesztés.

A jövőben a marketing eszközeik, közösségi médiamegjelenésük, illetve a termékek száma és megjelenése kapcsán szeretnének fejleszteni az internetes kereskedők. Bebizonyosodott, hogy érdemes forrásokat áldozni a fejlesztésekre, hiszen az érdemi fejlesztéseken átesett webáruházak kétharmadának nőtt a forgalma és vásárlói száma, valamint gyakran a kosárérték is növekedést mutatott. 2014-ben a legnagyobb arányban a 2006 és 2010 között alapított online boltok terveznek fejlesztéseket indítani.

Sajnos a hazai webáruházak közel felében még mindig nem lehet online fizetni. Ötödük használ hagyományos banki modult, harmaduk pedig bankoktól független fizetési szolgáltatást alkalmaz.

A webáruházak hatékonyságát és sikerességét a boltok több mint háromnegyede a Google Analytics használatával méri. A Google-t másodikként nem a konkurens vállalat követi, hanem a webshopok egyedi fejlesztésű programjai. Az e-kereskedők által alkalmazott marketing eszközök közül egyértelműen vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70 százalék), melyet a közösségi média (68 százalék) és a hírlevelek (65 százalék) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használnak banneres megjelenést és már kicsit kevesebben használnak hírlevelet.

A közösségi média érthető módon még mindig meghatározó fontosságú a webshopok számára. Önmagáért beszél, hogy az áruházak 99 százaléka használja kommunikációjában a Facebookot. A Google+-on a webhopok 36 százaléka van jelen, a Youtube pedig szép növekedést mutat: a hazai áruházak már 25 százaléka használja rendszeresen marketingkommunikációja során. Fizetett hirdetések terén a webshopok harmada 10 és 50 ezer forint között költ egy hónapban. 22 százalékuk  10000 forintot sem szán fizetett hirdetésekre, 39 százalék több mint 50 000 forintot költ el havonta, amiből 3 százalékuk esetében ez az összeg 1 millió forint fölött van.

Szakmai döntéseik előkészítése során a webáruházak üzemeltetőinek túlnyomó része hazai online forrásokból tájékozódik. Több mint felük olvas hazai szaklapokat, blogokat, illetve szakmai hírleveleket. Ötödük követi a külföldi webshopok változásait, de csak 10 százalékuk olvas idegen nyelvű szaklapokat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.