Járműjavítót ment az állam
A kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft.-t – az erről szóló kormányhatározat a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg. A részben a MÁV tulajdonában lévő társaság egy hónapja, július 9-én kért csődvédelmet.
A Szombathelyen működő, egyben Celldömölkön is telephellyel rendelkező MÁV Vasjárműben a MÁV-nak 25 százalékos részesedése van, a cég többségi tulajdonosa a Traininvest Kft. A társaságnál tavaly átlagosan 335-en dolgoztak – valószínűleg ez, vagyis a munkahelyek megőrzése lehetett az egyik oka, hogy a kabinet kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a céget.
A MÁV Vasjármű problémái nem új keletűek: tavaly áprilisban a Vas Megyei Főügyészség üzletszerűen, különösen nagy értékre, folytatólagosan elkövetett sikkasztás bűntette miatt emelt vádat a cég öt korábbi vezetője, így a volt ügyvezető, a gazdasági igazgató, a jogtanácsos, a vállalkozási igazgató és a termelési igazgató ellen. Az ügyészség szerint bűnszövetség tagjaként több éven keresztül összesen 1,3 milliárd forintot sikkasztottak el.
A vád szerint a cégvezetés színlelt szerződéseket kötött, azokat a vádlottak arra használták fel, hogy pénzt vonjanak ki a vállalkozásból. Az ügyben névtelen feljelentés alapján indult rendőrségi nyomozás, és vádemelési javaslattal zárult, az főügyészség pedig vádat emelt.
A MÁV Vasjármű problémái tavaly év végével kezdek elmélyülni. A cég 2013-as beszámolójának kiegészítő melléklete szerint október végétől az Erste Bank nem hosszabbította meg hitelszerződését, melynek hatására az UniCredit november végén felmondta szerződését. Ettől fogva, a likviditási nehézségek miatt a társaság működőképessége, mozgástere jelentősen lecsökken. Ezek miatt a megrendelők, szállítók elbizonytalanodtak, a cég jelentős tartozásokat halmozott fel mind a dolgozók, mind a szállítók, mind az adóhatóság felé.
A társaság 2013-ban 475 millió forint veszteséget hozott össze a korábbi 354 milliós mínusz után. Ezt megelőzően egyébként két nyereséges évet tudhatott magáénak, közel hatmillió forintos mérleg szerinti eredménnyel. A cég tárolt cégkivonata szerint idén januárban végrehajtási eljárás indult a MÁV Vasjárművel szemben, melynek tartozásállománya már a tavalyi mérlege alapján is másfél milliárd forintra rúgott.
A vonatkozó törvény szerint a kabinet rendeletben stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítheti azokat a vállalkozásokat, amelyek adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik. Továbbá, amelyeknél kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb legyen és egységesített eljárás szerint történjék.
A stratégiailag kiemelt jelentőségűvé nyilvánítással a felszámolás küszöbére kerülő vállalatok működőképessége az általános gazdasági szabályoktól eltérő, speciális jogszabályi keretek között tartható fenn. Az érintett társaságot a meginduló eljárásban fizetési moratórium illeti meg, beszállítói nem függeszthetik fel folyamatos ellátását. Bármilyen kötelezettségvállalás vagy kifizetés kizárólag a kijelölt vagyonfelügyelő, az állami Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. jóváhagyásával történhet meg.