Japán mogulok egymás ellen

Ambiciózus terveket sző Mikitani Hirosi, a Viber újdonsült tulajdonosa. A Bloomberg számításai szerint 8,2 milliárd dolláros vagyonával Japán harmadik leggazdagabb emberének számító üzletember február közepén 900 millió dollárt adott a közkedvelt, ingyenes üzenetküldő és internetes telefonszolgáltatást nyújtó Viberért.

Akkor a szolgáltatásnak világszerte háromszázmillió aktív felhasználója volt, s azóta napi átlagban hatszázezren regisztrálnak, durván ötvenezerrel többen, mint korábban. Mindez azt igazolja, hogy Mikitani és cége, a Vibert magába olvasztó Rakuten e-kereskedelmi óriásvállalat jó üzletet kötött azzal, hogy profilbővítésre szánta el magát, s megvetette a lábát a telefonszolgáltatási és közösségi piacon. Ahol egyébként meglehetősen sűrű a mezőny és éles a verseny, elég csak a legutóbbi óriásüzletre emlékeztetni, amikor is a Facebook hihetetlen összeget, 19 milliárd dollárt adott a WhatsApp szolgáltatást kifejlesztő és működtető cégért.

A Rakuten felhasználónként három dollárért vette meg a Vibert. Ez aprópénz ahhoz képest, hogy a Mark Zuckerberg vezette Facebook 42 dolláros „fejpénzt” fizetett a 450 millió WhatsApp-ügyfél után. A rivalizálás kettejük között egyre élesebb: Mikitani napi egymillióval szeretné gyarapítani a viberesek táborát, megcélozva az egymilliárdos felhasználói kört, ahonnan már rögtön a duplázás lesz a célja. Mindennek eléréséhez hároméves határidőt szabott cégének a befektető.

Mikitani Hirosi, a Rakuten vezére. Cél a kétmilliárd felhasználó
Mikitani Hirosi, a Rakuten vezére. Cél a kétmilliárd felhasználó
Yuya Shino / Reuters

 

A WhatsApp – közlése szerint – már most napi egymilliónál jár. A Rakutennek eleve kétszázmillió felhasználója van, elképzelhető, hogy közülük is milliószám regisztráltak a Viberen az adásvétel megkötésének hírére. Annál is inkább, mert a Rakuten hűségprogramot hirdetett, bónuszpontokat ígérve a Viber alkalmazásait is használó ügyfeleinek.

Elemzők szerint azonban a kétmilliárdos felhasználói szám elérésének egyetlen járható útja van: mégpedig a riválisok felvásárlása. Konkurenciáért a Rakutennek sem kell a szomszédba mennie: a 16,1 milliárd dolláros vagyonával a második leggazdagabb japánhoz, Szon Maszajosihoz tartozó SoftBank is agresszívan terjeszkedik a piacon. A legdinamikusabban bővülő japán mobilszolgáltató most a hazai pályán erős Line közösségi portál megvételére készül, s az év végére szeretné elérni a félmilliárdos felhasználói kört. Szon és Mikitani az e-kereskedelmi piacon is „nyírja” egymást, előbbi Alibabája és Yahoo! Japanje, utóbbi Rakutenje igencsak egymás útjában állnak, miközben a világelső Amazon főnöke, Jeff Bezos kényelmesen hátradőlve szemlélheti a trónkövetelők viadalát.

A legnagyobb japán internetes piac teret üzemeltető Rakuten októberben árháborúba keveredett Szon Yahoo! Japanjével. Utóbbi eltörölte az online boltosok által fizetendő jutalékot, miközben a Rakuten csaknem tíz százalékkal sarcolta a kereske dőit. Igaz, 29 százalékos piaci részesedéséhez képest a Yahoo! csak hat százalékkal bírt, viszont kettejük csatája így is 4,3milliárd dollárral csökkentette vállalataik piaci értékét.

Egy nap alatt tízezer átjelentkező akart élni a Yahoo! által kínált kedvezményekkel, emellett húszezer friss ügyfél is jelezte boltnyitási szándékát. A tőzsdei árfolyam a Rakutennél az ügyfelek elszivárgása miatt esett, a Yahoo!-nál pedig az volt a kiváltó ok, hogy az ingyenes szolgáltatástól nem voltak elragadtatva a profitszempontoktól vezérelt befektetők. Amit ingyen adnak – és ez igaz a Viber telefonos szolgáltatásaira –, az befektetői szemmel nézve erősen kudarcesélyes.

Japán üzleti körökben kicsit értetlenül szemlélték a tavaly 29 millió dolláros veszteséggel záró Viber felvásárlását – írja a Bloomberg, de a befektetők ma már sokkal inkább arra kíváncsiak, hogyan termeli ki a cég az akvizíció költségét. Mikitani ehhez is megadta a receptet. Egyszerre három irányból fogják fejleszteni a Vibert: egyrészt az okostelefonnal igénybe vehető hagyományos üzenetküldést és beszélgetést, másrészt online játékokat fognak kínálni, harmadsorban pedig e-kereskedelmi lehetőségekkel bővítik a szolgáltatások sorát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.