Ötmilliós bírság jön az ügyfélszolgálati géphangért
A hónap végéig kell bejelentkezni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatalnál (NFH) a fogyasztói csoportoknak az új fogyasztóvédelmi törvény előírásai alapján - közölte Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár. Mint arról többször beszámoltunk, a 90 évek közepe óta terjeszkedő fogyasztói csoportok jogilag nem minősültek pénzügyi vállakozásnak, így az akkori PSZÁF nem tudott felettük ellenőrzési jogokat gyakorolni. Az új fogyasztóvédelmi törvény megtiltotta új csoportok létrehozatalát, illetve a meglévő csoportok új tagokat csak a kiváló régi tagok helyére toborozhatnak, de csak akkor, ha igazolni tudják, hogy a régi tagok úgy távoztak a csoportból, hogy megkapták a szerződésben kikötött járandóságukat. Ezenfelül a törvény bejelentéskötelessé tette a csoportokat, amelyek most január végéig kaptak haladékot, hogy jelentkezzenek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatalnál.
Erre azért volt szükség, mivel jelenleg sem ismert a piac valódi mérete – közölte Szatmáry Kristóf államtitkár. Becslések szerint 20-30 ilyen csoport lehet Magyarországon, ám ezek mérete, a tagok által befizetett összegek mértéke nem ismert. A fogyasztói csoportokat emellett arra is kötelezi a jogszabály, hogy a cégszervező cégek számlájától elkülönített számlán kezeljék a befizetéseket, így ha a szervező céggel történne valami, úgy a tagok hozzájuthatnak a befizetéseikhez.
Az új fogyasztóvédelmi törvény bejelentéshez köti az utóbbi években elharapózott termékbemutatókat. Ezeken a bemutatókon jellemzően komoly lelki presszúra mellett arra próbálják rávenni a részt vevő nyugdíjasokat, hogy jóval az értékén felül, nem ritkán százezrekért vásároljanak egy-egy használati tárgyat. Nem véletlen, hogy a termékbemutatóknál a hatósági vizsgálatok szerint 60 -70 százalékos volt a kifogásolási arány. Az új jogi keretek között a szervező cégeknek a helyi önkormányzat jegyzőjénél kell előre jelezni, ha ilyen bemutatót kívánnak tartani.
A fogyasztóvédelmi törvény alapján a szolgáltató cégek rövidesen milliós, akár ötmillió forintig terjedő bírságnak néznek elébe, ha a telefonos ügyfélszolgálatukon öt percnél tovább géphanggal várakoztatják a betelefonálókat. Ezt csak akkor teheti meg a jövőben a cég, ha arra valami különleges, nyomós indoka van, máskülönben ketyeg a bírság.
Az államtitkár szólt arról, hogy rövidesen a nagyobb kiskereskedelmi vállalkozások fogyasztóvédelmi referenseket fognak alkalmazni – szintén a törvény előírásai alapján. Fogyasztóvédelmi referens az lehet, akinek ilyen, szakirányú végzettsége van, vagy ennek híján elvégez egy, az NFH által szervezett hatóságon kívüli tanfolyamot. A szabály februártól él, ám a referenseknek júliusig van lehetőségük a referensi minősítés megszerzésére. A képzést külső cégek fogják végezni, ám az NFH felügyeletével – tudtuk meg az államtitkártól.