Itt a világ legnagyobb légitársasága!
Egyesül a United Airlines és a Continental Airlines. A két amerikai légitársaság összeolvadásával az ágazat legnagyobb vállalata jön létre, az egyesülés pedig hasonlatos ahhoz, amikor két éve a csődvédelemből épp kimászó Delta és a Northwest olvadt össze. Az akkor létrejövő gigamogul Delta néven folytatta (ma már az összes gép át van festve Delta színekre), s ma még ez a vállalat a világ legnagyobb légitársasága. Flottájában 682 saját és 319 lízingelt utasszállító repül, a tavaly szeptember végi adatok szerint, ez összesen 1001 repülőgép. A válság előtt 1100 fölött volt az üzemben tartott gépeik száma.
A légiipar ágazati szinten az utóbbi 10 évben 50 milliárd dollár veszteséget szenvedett el. Sok cég az egyesülés révén próbál javítani a méretgazdaságosságán, így pedig megküzdeni a nehézségekkel, amelyek közül jelenleg az üzemanyag drágulása és a válság miatt csökkenő utazási kedv a legsúlyosabb.
Európában egyesült például a francia Air France és a holland KLM, a British Airways brit és az Iberia spanyol légitársaság fúziója épp most van folyamatban.
1200 gépes flotta
Az új légimogul az egyesülés után nagyobb is lehet, mint a Delta: ha az egyesült cég kapacitásait nem csökkentik, akkor ők lesznek az elsők: a United a harmadik, a Continental a negyedik legnagyobb amerikai légitársaság. Az ülőhely-kínálat alapján a Delta a világ teljes légi személyszállítási szállítási kapacitásának 6 százalékát birtokolja, míg a United és a Continental együtt 7 százalékot ér el. Ami a flottákat illeti: a United 680, míg a Continental 607 repülőgépet üzemeltet, az első negyedéves jelentések szerint, így az összeolvadás után 1200 repülőgépnél is nagyobb flotta tulajdonosa lesz a cég.
Amerikai sajtójelentések szerint a Continental és a United egyesülési tervét a hétvégén fogadta el a két igazgatótanács. Hivatalosan valószínűleg ma jelentik be a 3 milliárd dolláros ügyletet, amelynek létrejöttéhez a versenyhatóság engedélye is szükséges. A két társaság részvénycsere útján kíván egyesülni. A tervek szerint az új vállalat a United nevet kapja, székhelye a United Airlines chicagói központjában lesz.
Mindkét légitársaság a Lufthansa által vezetett Star Alliance légiszövetség tagja (a Northwest és a Delta SkyTeam tagok voltak, s a megújult Delta ma is az) a Continental nemrég lépett át ebbe a csoportba az Air France vezette SkyTeamből. Az új légitársaság legnagyobb USA-beli bázisa a következők lesznek: New York - Kennedy (United), New York-Newark(Continental), Chicago (United), Houston (Continental), San Francisco (United és Continental).
A tulajdonosi jogok 55-45 százalékban oszlanak meg a United és a Continental részvényesei között.Az összeolvadás után a United vezetője Jeff Smisek, a Continental Airlines 55 éves vezérigazgatója, az igazgatótanács elnöke a Glenn Tilton, az UAL 62 éves vezetője lesz.
Több mint 200 új célállomás
Az utasok is nyernek: a United 100 olyan városba közlekedtet járatokat, ahová a Continental Airlines nem, és világszerte 136 olyan város van, ahová a két társaság közül csak a Continental Airlines gépei járnak. A Continental főként az európai és a latin-amerikai régióban erős, míg a United a Csendes-óceán térségében.
A párhuzamosságok megszüntetésével és az ezzel járó létszámleépítéssel a kapacitás a két társaságot együttvéve 8 százalékkal, a működési költségek 5 százalékkal csökkennek majd a J.P. Morgan elemzése szerint. Az összesített bevétel 3 százalékkal eshet vissza, nem pedig 8 százalékkal, ami a kapacitáscsökkentésből következne. A visszaesés azért lehet kisebb, mert az új óriásvállalat a piaci erejénél fogva sikerrel emelheti a repülőjegyek árát - vélik a J. P. Morgan elemzői.