Iszlám "partraszállás" a Baltikumban
A kormány májusban írta ki az állami tulajdonban maradt két óriásvállalat privatizációját, egyben pontot téve ezzel az Európai Unióval vívott hosszas csatározások végére, amelynek lényege, hogy Brüsszel szerint Varsó bújtatott és egyben tiltott pénzinjekciókkal segítette életben tartani a cégeket. A szczecini és gdyniai hajógyárak - a közeli gdanskival egyetemben - egyébként nem a kiváló minőségű tengerjáróikról voltak híresek, hanem arról, hogy az 1980-as évek elején itt alakult meg a Szolidaritás szakszervezet, hogy aztán hatékonyan bomlassza Jaruzelski tábornok kommunista rendszerét.
A májusi pályázaton Aleksander Grad pénzügyminiszter a United International Trust-öt hirdette ki győztesként, azonban most kiderült, hogy nem is tröszt, hanem a mögötte álló, és az adásvételt finanszírozó Qinvest kerül birtokon belülre. Érdekesség, hogy a Qinvestben a Qatar Islamic Bank 25 százalékos részesedéssel rendelkezik. Ezt Grad el is ismerte a bejelentésre összehívott sajtóértekezleten. S hogy még bonyolítsuk a helyzetet, a két gyárat összevonják, s a nehezen emészthető Polskie Stocznie (magyarul: Lengyel Hajógyárak) néven üzemeltetik tovább. A vételárról egy szót sem ejtettek a sajtótájékoztatón.
Grad elmondta: az iszlám bank garanciát vállalt a vételár kifizetésére. Megbízható, tőkeerős befektetőkről van szó - tette hozzá -, akik felvirágoztatják a hajógyártást. A pénzügyminiszter bátorította a katariakat, hogy vegyenek részt a további lengyelországi privatizációkban is. A katariak színrelépésével rendeződött a tiltott állami szubvenció ügye is. Brüsszel kétmilliárd euró visszafizetésére kötelezte a két hajógyárat, amelyek évek hosszú során át lógtak Varsó emlőin, hogy a kicsikart támogatásokból bért tudjanak fizetni a veszteségesen működő hajógyárak több tízezer dolgozójának - írja a Reuters.
A megegyezés értelmében a katariaknak nem kell visszafizetniuk a kifogásolt összeget - erősítette meg Grad. Megjegyzendő, hogy sem a most eladott kettő, sem a 2007-ben a Dunaferr tulajdonos ukrán Donbassz acélipari társaság tulajdonába került gdanski hajógyár nem volt képes nyereséggel túladni a 2004-es uniós csatlakozás óta gyártott hajóikon.
A Polskie Stocznie augusztustól ötezer embernek ad majd munkát. A tervek szerint évente hat-nyolc gázszállító tankert és kisebb hajókat fognak itt építeni. A tulajdonosváltást eleinte ellenző Szolidaritás támogatását is sikerült megszerezni azza, hogy nem kerül sor tömeges elbocsátásokra Szcecinben és Gdyniában.