Ismét repeszt a Toyota
A Toyota a július és szeptember közötti három hónapban 70 százalékkal 4,4 milliárd dollárra tudta növelni nyereségét az egy évvel korábbihoz képest. A sikeren felbuzdulva a japánok szerdán 16,95 milliárd dollárra emelték a jövő márciussal véget érő üzleti évükre várt profitot.
Az első kilenc hónapban a Toyota 7,41 millió gépkocsit adott el, azaz gyakorlatilag ugyanannyit, mint egy évvel korábban, de ezzel a teljesítménnyel is meg tudta tartani globális piacvezető helyét legnagyobb riválisa, az amerikai General Motors előtt.
A profit növekedésében két hangsúlyos tényező játszott szerepet: a japán jen mesterséges gyengítése, amit a tokiói kormány és a központi bank közös gazdaságélénkítő, monetáris és fiskális lazítással fűszerezett programja indított el, s amelynek eredményeként ma egy dollárért 98 jent adnak, szemben a korábbi nyolcvannal, ami bivalyerős árfolyamnak számított, egyben a japán áruk exportját nehezítette és a helyi vállalatok globális versenyképességét rontotta.
A másik tényező a Toyota által megkezdett költségcsökkentési és hatékonyságnövelő program volt, amelynek az eredményei most kezdenek megmutatkozni a számokban. A költségcsökkentésekből mind a beszállítók, mind a kereskedők kivették a részüket. Egy harmadik tényezőt is illik megemlíteni, éspedig az amerikai eladások felfutását. Észak-Amerikában a harmadik negyedévben 2,63 millió autót értékesítettek, ez húszezerrel haladja meg a várakozásokat. Ázsiában viszont gyengebben muzsikáltak: a 1,7 milliós tervtől harmincezerrel maradtak el.
Hazai versenytársaiktól is elhúztak, hiszen az őket követő Nissan mindössze 2 százalékos profitbővülésről tudott beszámolni, náluk éppen az amerikai eladások estek vissza látványosan. A harmadik Honda viszont erős negyedéven van túl, az egy évvel korábbi nyereségét 46,4 százalékkal tudta felülmúlni.
A Toyota tehát kiheverte a 2011-es természeti katasztrófa gazdasági hatásait, s lassan kezdi megismételni a 2008-as válságot megelőző rekordszériáját. Ezt díjazzák a befektetők is, a részvényárfolyam az idén eddig hatvan százalékkal erősödött, míg e téren a Honda 25, a Nissan pedig kilencszázalékos pluszt tudott felmutatni.