Írország a legnagyobb banánköztársaság

A világ banánkereskedelmét ezután egyértelműen Dublinból irányítják: ez a gyümölcspiac két kiemelkedő nemzetközi szereplője között létrejövő fúzió egyik következménye.

Az amerikai Chiquita és az ír Fyffes a hétfőn bejelentett 1,1 milliárd dolláros ügylet keretében teljesen összeolvad, az új, ChiquitaFyffes nevű cégben az „előtag” részvényesei 50,7, az „utótagé” 49,3 százalékos tulajdonrészt szereznek, s értékpapírjaikkal ezentúl a New York-i tőzsdén fognak kereskedni.

A tulajdonosi megoszlás nem méretarányos, hiszen az amerikai kontinensen erős Chiquita hetven országban húszezer embert foglalkoztatva hárommilliárd dolláros bevételt ért el tavaly,míg az inkább Európára – és újabban Ázsiára – fókuszáló Fyffes 12 ezer dolgozója másfél milliárd dolláros forgalmat bonyolított le. Mindez egyben érzékelteti is, hogy kinek lehetett fontosabb a fúzió.

Éppen az eltérő területi érintettségek miatt a cégvezetők azt remélik, hogy a gyümölcsök világpiacának 14 százalékára szert tevő közös cég megalakítása elé a versenyhatóságok nem gördítenek akadályt. Az viszont könnyen elképzelhető, hogy az Európai Bizottság a túlzottan megerősödő ChiquitaFyffes esetében bizonyos korlátozásokat rendel el, de ezek a szakértők szerint teljesíthetőek lesznek.

Dublinba költözik a főhadiszállás
Dublinba költözik a főhadiszállás
Alberto Lowe / Reuters

A banán világpiacának nyolcvan százalékát négy nagy kereskedőcég uralta eddig: az 1870-ben alapított Chiquita, a Fresh DelMonte és a Dole Food nagyjából egyforma erőt képvisel. Hozzájuk képest Európa legnagyobb, egyben legrégebbi, 1888-ban létrehozott gyümölcskereskedő cége, a Fyffes más kategóriába tartozik. A Chiquita és a Fyffes együtt évi 180 millió doboz banánt értékesít, szemben a Del Monte 117 és a Dole 110 milliójával – írja a Reuters.

A status quo felborulása iparági szakértők szerint konszolidációs hullámot indíthat el a banános cégek körében, mert ha nem történik semmi, akkor a működési költségein évi negyvenmillió dollárt megtakarító ChiquitaFyffes nagyon ellép a mezőnytől.

Mindkét cég hatalmas összegeket költött a szállított banán eltarthatóságának növelésére, így a különleges konténerekbe csomagolt trópusi gyümölcs az eddigi húsz nap helyett akár ennek a dupláját is minőségromlás nélkül átvészeli, míg megérkezik a célpiacokra.

A fuzionáló cégek tovább viszik márkaneveiket, így az írek azt a Turbanát, amelyről nálunk ismerik őket. Mindkét cégvezető szuperlatívuszokban beszélt az egyesülés előnyeiről, ez meggyőzhette a befektetőket, hiszen a hírre 28 százalékkal erősödött a Fyffes árfolyama Dublinban. Annak, hogy a nagyobb cég költözik át a kisebbhez, meglehetősen prózai oka van: az ír adózási környezet sokkal barátságosabb, mint az amerikai.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.