Ír tigris az ázsiai dzsungelben

Drasztikus megújulás előtt áll a tragédiáktól és pénzügyi nehézségektől sújtott Malaysia Airlines. Az állami légitársaság egyik utasszállítója a Csendes-óceánba zuhant tavaly márciusban, míg júliusban az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatát lőtték le az ukrán légtérben.

A személyzet mellett 537 utas halálát követelő szerencsétlenségek nyomában járó utasbojkott és a költségek elszaladása csődközeli helyzetbe sodorta az 1,3 milliárd dolláros adóssággal küszködő Malaysiát, amelynek az élére az ír Aer Lingusnál csodát tett Christoph Müllert nevezték ki még ősszel.

Új pályára állítanák a légitársaságot
Új pályára állítanák a légitársaságot
Olivia Harris / Reuters

A május elején a hivatalát elfoglaló vezérigazgató tervei a befektetőknek és a tulajdonosoknak tetszhetnek, ám a dolgozóknak aligha. Müller a Reutersnek elmondta, hogy a ráncfelvarrás nem elég, új alapokra kell helyezni a 2008 óta folyamatosan veszteséget termelő légitársaságot. Ez fájdalmas változásokkal jár, a jelenlegi húszezer alkalmazott több mint harmada, nyolcezer ember az utcára kerül, átalakítják a vezérkart, megszüntetik a veszteséges járatokat, karcsúsítják a flottát, s minden bizonnyal nevet és arculatot is váltanak.

Müller ideális személy lehet a maláj állam vagyonkezelője, a Khazanah Nasional felügyelete alatt álló cég számára. Referenciái kitűnőek, hiszen ötéves munkával életre tudta kelteni az Aer Lingust, kivédte a „honfitárs” Ryanair felől érkező agresszív felvásárlási ajánlatokat, kiegyezett a szakszervezetekkel, és tavaly már 18 százalékos profitnövekedést ért el. Az igazsághoz tartozik, hogy korábban Müllernek a belga Sabena mentésébe beletört a bicskája, nem tudta megakadályozni a csődöt.

Az utód, a Brussels Airlines elindításában már kapott szerepet. Az iparági elemzők által harcedzett veteránként jellemzett Müller képes lehet a feladat végrehajtására, ám Malajziában nem lesz egyszerű dolga. A munkatársak fele szakszervezeti tag, és már előre jelezték, ha a tömeges felmondások megkezdődnek, akkor sztrájkba lépnek, megbénítva az ázsiai ország légi közlekedését. Az újjászervezés folyamatát azonban így aligha lehet megakasztani, pláne, ha a sztrájkoló dolgozókat nem veszi át a szeptemberben induló új vállalat, a Malaysia Airlines BHd, ahová átviszik a jelenlegi cég vagyonát, sorsára hagyva ezzel a múlt terhes örökségét a csődtömeggel együtt. Amennyiben szabad kezet kap, Müller ígérete szerint a rendelkezésére bocsátott 1,8 milliárd dollár felhasználásával és a vagyon egy részének értékesítésével három éven belül nyereségessé tenné a maláj légitársaságot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.