Mostantól interneten követhetjük vonatunkat
- Mikor érkezik a vonat? - hangzik el a sokszor költői kérdés az állomásokon rokonokra várva. A MÁV-Start kedden elindított rendszerével a kérdések vélhetően nem maradnak megválaszolatlanok – mondta a Monszpart Zsolt, a vállalat vezérigazgatója mai sajtótájékoztatóján. Azt azért nem ígérik, hogy ezzel az űrkorszakba lép a vasúttársaság. De az utazás ideje az eddigiekhez képest tervezhetőbbé válik. Így az érkezők elé is időben lehet majd kimenni.
Ez már csak azért is lényeges, mert a tapasztalatok szerint a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz a panaszok mintegy 70 százaléka a nem megfelelő utastájékoztatás miatt fut be – említette Jándi Péter, a MÁV Zrt.-nek a projekt kidolgozásában részt vevő tanácsadója. A most elindított, 2008 óta fejlesztett rendszer a MÁV korábbi Elvira nevű, ma már a mav-start.hu című oldalán érhető el. A térképre rákeresve kis körökkel jelzik a Magyarországon éppen közlekedő vonatokat.
A MÁV-Start vezérigazgatója szerint a 5-15 perc között késő járatokat citromsárga körökkel, a 15-60 perc közötti elmaradással közlekedő vonatokat narancssárgával, a 60 perc fölötti késést produkálókat pedig pirossal jelölik. A mav-start.hu oldalon a térkép és a teljes közlekedési hálózat az oldal közepén található, Vonatinfó címre kattintva érhető el.
A rendszer percenként frissül, vagyis a cég vezetője szerint valóban valósidejű adatokat ad a utasok számára. Ezeket az adatokat egyébként többek között a vonatokra szerelt GPS-készülékek segítségével nyerik.
Jándi Péter a Népszabadság kérdésére megjegyezte: a szolgáltatáshoz szükséges adatbázisba a nemzetközi tranzitjáratok adatait is feltöltik. Így a Magyarországon közlekedő összes személyszállító járatról információhoz juthatnak az utasok. A hálózat fejlesztési költsége az adatbázist biztosító központtal és a kisegítő rendszerekkel együtt mintegy 180 millió forint volt.
A hálózatot már most szeretnék továbbfejleszteni. Elsőként okostelefonos változatot dolgoznának ki. Ezt iPhonra és Androidos készülékekre is elérhetővé teszik. A szolgáltatás várakozásaik szerint karácsony környékén indul el. Ebben az esetben már az utasok a vonaton ülve a mobiljaik segítségével is megtudhatják, miért áll a vonat, amikor épp robognia kéne. Később sms-ekben is kaphat majd információt a közönség, aminek idejét Monszpart Zsolt ugyancsak karácsonyra tette.
Hamarosan információkat is lehet majd keresni a vonatokról, azaz meg lehet tudni, mi a késlekedés oka. Az ígéretek szerint az sem marad majd információ nélkül, aki nem használja mobilkészülékét. A tervek szerint a késés okáról szóló információkat sms-en elküldik majd a vonatokon szolgáltató személyzetnek is, akik a járaton tartózkodókat tájékoztatni tudják.
Nem csak ez a fejlesztési irány. A közösségi közlekedési vállalatokkal, például a BKV-val is szeretnének együttműködni. Ennek révén akár az is elképzelhető lenne, hogy egy késő vonat késésekor az esetleges utolsó BKV-járat megvárja a lassan befutó vonatot. A rendszerben egyébként az ígéretek szerint kiválasztott útvonalra, állomásra vagy vonatszámra is lehet majd keresni.
Monszpart Zsolt kifejtette: ezzel a fejlesztéssel szeretnék valóban jobban kiszolgálni az utazóközönséget, s tervezhetőbbé tenni az utazást. Ez addig is nagy előrelépés, amíg a pálya állapota vagy külső körülmények miatt egyelőre a reméltnél hosszabb menetidővel kell számolni. Hozzátette: a hazai közlekedésben a vonatok pontossága 80 százalék körüli. Ezen szerinte persze javítani kell, hiszen Franciaországban az arány meghaladja a 87 százalékot, míg a svájci vonatok pedig bőven 90 százalék feletti pontossággal járnak.