Elektronikusan is árul, illetve pótdíjaz az ÁAK

Elektronikusan kaszál a sztrádákon az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.: a társaság internetes oldalán kezelési költség és kényelmi díj felszámítása nélkül elővételben is lehet e-matricát vásárolni. De bankkártyával akár a pótdíjakat is be lehet fizetni.

Fejlesztette szolgáltatásait az ÁAK. A gyorsforgalmi utak nem lettek jobbak, de az autósok május 2-től az állami sztráda kezelő weboldalán is megválthatják az autópályák és a díjköteles főúti szakaszok használatára jogosító e-matricát. Az új internetes szolgáltatást a motorosok éppen úgy igénybe vehetik, mint a személygépkocsival vagy kamionnal közlekedők: az ÁAK honlapján minden járműkategória vignettája megvásárolható.

Az autópálya-társaság közleménye szerint az új szolgáltatás egyszerre kényelmes és költségkímélő. Az internetes e-matrica megvásárlása csupán néhány kattintás az ÁAK honlapján. Ráadásul az e-matrica díját nem terheli kezelési költség és plusz felszámolt kényelmi díj sem. Csoportos vásárlás esetén a flottavásárlók és a szerződött partnerek átutalással is fizethetnek. Egyszerre több e-matricát is meg lehet venni, akár folytatólagosan, akár különböző időpontokra.

Az ÁAK saját fejlesztésű szolgáltatása más előnyöket is ígér a rendszeres használóknak. A társaság weboldalán vásárlókkal például nem fordulhat elő, hogy megfeledkeznek úthasználati jogosultságuk érvényességi idejének lejártáról. Az érvényességi idő végéről kérésre a rendszer egy nappal a jogosultság lejárta előtt küld egy figyelmeztető e-mailt. De a folyamatban lévő további fejlesztés nyomán a vásárlóknak hamarosan arra is lehetőségük nyílik, hogy ezt a figyelmeztetést SMS-ben kérjék, minimálisra csökkentve ezzel a véletlen jogosulatlan úthasználat lehetőségét.

A regisztrált törzsvásárlók elkerülhetik továbbá a duplikációt is, azaz, hogy egy gépjárműre duplán vásároljanak e-matricát azonos időszakra. Ha valaki előző e-matricáját is az ÁAK honlapján vásárolta meg, automatikus figyelmeztetést kap, hogy adott időszakra már rendelkezik érvényes úthasználati jogosultsággal.

Az internetes vásárlásokról az ÁAK online rendszere automatikusan küldi meg az érvényességet igazoló ellenőrző szelvényt a regisztrált e-mail címre. Ez méretében a forgalmi engedélyhez igazodik, így amellett is kényelmesen tárolható. A nyomtatás el is hagyható, hiszen az ellenőrző szelvényt a járművezetőknek nem szükséges a gépkocsiban tárolni. 2 évig azonban – akár elektronikusan a postafiókban – mindenkinek meg kell őrizni.

Az ÁAK a közvetlen online e-matrica-értékesítés mellett az elektronikus pótdíjfizetés lehetőségével is bővítette weboldalát. Ha valaki egy díjköteles útszakaszon érvényes úthasználati jogosultság nélkül közlekedik, az jogosulatlan úthasználatnak minősül, amiért pótdíjat kell fizetni. Az online felületen a pótdíj befizetésének módja szintén leegyszerűsödött: az adatok megadása után a fizetés szintén bankkártyával történik.

A társaság közlése szerint hazánkban 2011-ben az úthasználók több mint 17,6 millió darab e-matricát vásároltak mintegy 45 milliárd forint értékben. Az új online ügyintézési lehetőségek az ÁAK tervei szerint tovább növelhetik az utazási kedvet, illetve a pótdíjak tekintetében a fizetési hajlandóságot.

 

2014-re tervezik meg az M35-öt

Eredményt hirdetett az Új Széchenyi Terv részeként megvalósuló M35 autópálya Debrecen-Berettyóújfalu közötti szakasz és a Debreceni Nemzetközi Repülőteret az M35 autópályába bekötő út tervezésére kiírt közbeszerzési eljáráson a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A társaság szerdai, MTI által idézett közleménye szerint a beruházást a nyílt közbeszerzési eljáráson nyertes M35 Konzorcium tervezi meg. A konzorcium vezető tagja az Utiber Közúti Beruházó Kft., tagjai a Tura-Terv Mérnökiroda Kft. és az Uvaterv, Vasút Tervező Zrt. A szerződéses összeg nettó 2,3 milliárd forint. A tervezés várhatóan 2014-re készülnek el.

A feladat része például a szakaszok, utak engedélyezési és kiviteli terveinek, valamint a nyomvonal kormányrendelettel való megállapításához szükséges dokumentáció elkészítése, továbbá az összes szükséges engedély beszerzése, illetve az ajánlati és kisajátítási terv elkészítése, utóbbi záradékolása.
A 2-szer 2 forgalmi sávos autópályaszakasz hozzávetőleges hossza 24,8 kilométer, több csomóponttal és egy komplex pihenőhellyel. A projekt az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Közlekedés Operatív Program keretén belül valósul meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.