Interneten akciózzák az aukciókat

Nagy dobásra készül az aukciós világ két kiemelkedő szereplője: a műtárgyakat árverező Sotheby’s és a felületén a filléres kínai mütyüröktől a luxushajókig bezárólag mindent árusító Ebay internetes „bazár”.

Áprilistól a 270 éves múltra visszatekintő Sotheby’s New York-i aukcióin számítógépe előtt ülve vehet részt az Ebay 155 milliós törzsközönsége, és licitálhat is a tárgyakra. Emellett az aukciósház hatalmas „elfekvő” készletének darabjai is megjelennek az Ebay kínálatában, lehet majd rájuk licitálni. Ez mindkét fél számára előnyös, hiszen gyorsabban, nagyobb eséllyel és az online licitnek köszönhetően magasabb áron kerülhetnek új tulajdonosukhoz a raktárakban őrzött ritkaságok, antikvitások. Josh Pullan, a Sotheby’s e-kereskedelemért felelős alelnöke is azt hangsúlyozta, hogy az új és hatalmas közönség bevonása lendületet ad majd az üzletnek. Megjegyzendő, hogy a két legismertebb patinás aukciósház, a Sotheby’s és a Christie’s kínál műtárgyakat az interneten, saját portálján, de ebbe partnerként bevonni az Ebayt minőségi és főleg mennyiségi ugrást jelent.

Reggie Jackson nagy dobásra készül
Reggie Jackson nagy dobásra készül
Ray Stubblebine / Reuters

Áprilistól tehát már hallatszik a gépház zaja, a tesztüzem igazi gyűjtői kincseket kínál az első körben például azok számára, akiknek a fülében ismerősen cseng Reggie Jackson neve. Nem az NBA-s kosarasé, hanem a visszavonult baseball-legendáé, aki pályafutása egyik gyümölcsöző szakaszát a New York Yankeesnél töltötte, s tanácsaival jelenleg is őket szolgálja. Jackson magángyűjteményének darabjaira pályázhatnak a megszállott gyűjtők. Köztük arra a 13 óriás betűre, amelyekből a hetvenes években a Yankee Stadium nevét kirakták. Ezekért összesen hatszázezer dollárt remélnek. Korabeli fényképek is kalapács alá kerülnek. A Ebayen megelevenedik a katalógus, a kínálatról fényképes, videós és szöveges bemutató egyaránt elérhető, a licitáló tehát nem vesz zsákbamacskát, amikor bekapcsolódik az élő árverés menetébe.

Az internet igazi előretörésére a műtárgy-kereskedelemben egyelőre még várni kell, a hollandiai székhelyű Európai Szépművészeti Alapítvány felmérése szerint a teljes forgalom hat százalékát adják az online üzletkötések. Igaz, ez sem lebecsülendő tétel, tavaly 3,3 milliárd eurót tett ki. Egy-egy tétel vásárlási értéke döntően az ezer és ötvenezer dollár közötti tartományban volt, azaz nem a kis tételekből jöttek össze a milliárdok – írja a Reuters. A Sotheby’snél azt nem árulták el, hogy konkrétan mekkora bevétel származott az internetes eladásokból, de közel 24 százalékos éves bővülésről adtak számot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.