Inkább kiszáll az állam a Budapest Airportból
A kormány a határozat szerint jóváhagyta a Budapest Airport Zrt.-ben lévő állami részvénycsomagra vonatkozó eladási opció lehívását, és az állami vagyonról szóló törvény alapján hozzájárul a versenyeztetés mellőzésével történő értékesítéshez. Az értékesítésért Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter felel, azonnali határidővel - derül ki a kormányhatározatból.
Hogy ki lesz a vevő, arról egyelőre nincsenek információink, de iparági szakértőink szerint a tranzakció gyorsan fog bonyolódni. Már csak azért is, mert mindeközben a Hochtief német konszern is áruba bocsátja a reptérüzemeltető leányvállalatát, a Hochtief Airportot, amely jelenleg a Budapest Airport Zrt. legnagyobb részvényese, konzorciumi partnereivel pedig 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részesedést tudhat magáénak.
A korábbi sajtóhírek éppen ellenkezőleg, arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.
A Heti Válasz internetes portálján szerdán megjelentek szerint az idén július-augusztusra várhatóan olyan helyzet alakul ki, miszerint a kormány "piackonform" módon képes lesz "visszaállamosítani" a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető BA-t. A Heti Válasz csütörtökön megjelent nyomtatott változatában arról is írt, hogy kínai cégek jelenhetnek meg a BA-ban, mert a budapesti repülőtér Pekingnek is fontos lehet. A lap szerint a kínaiak már bejelentkeztek a ferihegyi gyorsvasút építésére, és "állítólag" készen állnak a Malév megvásárlására is.
Noha ez igaz, s a kínai szerepvállalást már régóta szorgalmazza a kormányzat, a reptér visszavétele a kormányhatározat ismeretében kacsának minősíthető. Az viszont előfordulhat, hogy az adásvételi tranzakciókat követően a kínai partnerek többségi, netán annál is jelentősebb befolyást szerezzenek a Budapest Airportban.