Immár új néven fut az autópálya-kezelő
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. néven működik november 1-jétől az Állami Autópályakezelő Zrt. (ÁAK). A társaság feladata a díjszedési rendszerek - például a használatarányos e-matricás rendszer - és a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer fejlesztése, működtetése, a díjak beszedése és az elszámolás. Ide tartozik az elektronikus útdíjszedési rendszerben a díjellenőrzés-támogatás és az egyetemes útdíj-szolgáltatói feladatok, valamint az e-matricás rendszerben a díjellenőrzés és a pótdíjazási tevékenység ellátása.
Szeptember elején határozott a kormány arról, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez kerül november 1-jével az ÁAK közútkezelői tevékenysége, az erről szóló törvénymódosítást október közepén fogadta el az Országgyűlés. A közútkezelő átvette a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetői és fenntartási tevékenységét, ingyenes üzletágátadás keretében. A Magyar Közúthoz kerültek az ehhez szükséges eszközök, a vagyon és a munkavállalók is.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban azt közölte: az MK nonprofit jellegéből adódóan, az ÁAK-tól átkerülő tevékenységekkel kapcsolatos bevételekre irányadó eltérő adózási jogszabályok alapján évi 250 millió forintos megtakarítás valósulhat meg. A két szervezet üzemmérnökségeinek ésszerűsítése, a duplikációk megszüntetése évente 500 millió forintos kiadáscsökkenést eredményez.
A közútkezelői tevékenységek racionalizálása és a szervezetoptimalizálás a számítások szerint évente 1-3 milliárd forintos megtakarítást hoz. A tervezett autópálya-mérnökségek - M4 Szolnok, M85, M86 - beruházásainak elhagyása közvetlenül 4 milliárd forinttal mérsékli a központi költségvetés terheit. (Forrás: Hirado.hu)